Hej!
Har en camina art grace, vid eldning kommer det alltid in massa rök i huset. Det kommer rök ur skorstenen med men hela huset luktar av rök efter att man eldat en liten stund. Jag tycker även jag kan skönja att det kommer rök ifrån kaminen in i rummet ibland.
Vi har följt de vanliga tipsen ifrån camin med att göra en start brasa, ha luckan på glänt, ha ett närliggande fönster på glänt, ha spjället öppet, starta med tidningspapper osv. Känns inte som det blir något ordentligt drag som jag är van vid i andra eldstäder.
Funderar på om det är något fel på själva rök-kanalen? Kaminen var installerad när vi flyttade in för 5 år sedan och det har alltid rykt in.
Lägger med en bild på installationen, borde man slita upp själva röret och undersöka att kanalen inte glappar någonstans? Det ytterligare spjället ovanför kaminen ska vara öppet, vet inte riktigt varför det finns.
Har en camina art grace, vid eldning kommer det alltid in massa rök i huset. Det kommer rök ur skorstenen med men hela huset luktar av rök efter att man eldat en liten stund. Jag tycker även jag kan skönja att det kommer rök ifrån kaminen in i rummet ibland.
Vi har följt de vanliga tipsen ifrån camin med att göra en start brasa, ha luckan på glänt, ha ett närliggande fönster på glänt, ha spjället öppet, starta med tidningspapper osv. Känns inte som det blir något ordentligt drag som jag är van vid i andra eldstäder.
Funderar på om det är något fel på själva rök-kanalen? Kaminen var installerad när vi flyttade in för 5 år sedan och det har alltid rykt in.
Lägger med en bild på installationen, borde man slita upp själva röret och undersöka att kanalen inte glappar någonstans? Det ytterligare spjället ovanför kaminen ska vara öppet, vet inte riktigt varför det finns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni för ventilation i huset? Om det är självdrag så finns det risk för att du suger tillbaka röken baklänges via självdraget
Mina föräldrar har problem med detta. Deras kamin är inkopplad på den fasta skorstenen och det är även i den skorstenen som självdraget från badrummet mynnar ut. Problemet är att deras kamin suger i sig så mycket syre att det blir undertryck i huset och då är självdraget det lättaste stället för luft att komma in i huset. Alltså sugs luft in via skorstenen in i huset och då drar det med massor av rök eftersom röken kommer ut i pipan bredvid. För deras del minskas problemet om de stänger dörren till badrummet för då letar sig luft in i huset via andra vägar.
Så frågan är. Uppstår röklukten i någon särskild del av huset?
Mina föräldrar har problem med detta. Deras kamin är inkopplad på den fasta skorstenen och det är även i den skorstenen som självdraget från badrummet mynnar ut. Problemet är att deras kamin suger i sig så mycket syre att det blir undertryck i huset och då är självdraget det lättaste stället för luft att komma in i huset. Alltså sugs luft in via skorstenen in i huset och då drar det med massor av rök eftersom röken kommer ut i pipan bredvid. För deras del minskas problemet om de stänger dörren till badrummet för då letar sig luft in i huset via andra vägar.
Så frågan är. Uppstår röklukten i någon särskild del av huset?
Klicka här för att svara