981 läst ·
5 svar
981 läst
5 svar
Lützen
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Jag åkte förbi Ale/Nol nu på morgonen och noterade alla entusiastiska bioeldare som gör sin egen luftmiljö närmast omöjlig att använda för syrsättning av människor. Ett käckt inversionlock gjorde sitt till för att samla all rök från småputtrande kaminer och pannor på halvfart.
Är det detta som väntar när omställningen till biobränsle är gjord på bred front? Vilket intryck ger användning av biobränsle med en sån reklam?
Vad gör ni för att påverka era grannar att elda rätt? Jag misstänker att det är bland det svåraste man kan ge sig in på att börja diskutera underskotten i grannens eldande med grannen själv, man kan nog bereda sig på en smäll på käften. Men borde inte vi som i alla fall tror oss ha koll på läget påverka våra grannar för att få en bättre luft i bostadsområdena? Någon som har erfa?
Jag kan bara gå till mig själv som blir lite småsur i lönndom när grannen sureldar och vinden ligger åt mitt håll, och då bor jag ändå på landet.
Om vi inte gör något själva så misstänker jag att de kommunala miljödepartementen kommer att vilja miljöpröva varje liten installation. Har man horn i pannan så kan man ju också lägga på konspirationsteorin att miljönämnden vill styra över folk att bli kund i den kommunala flisanläggningen eller så...
Är det detta som väntar när omställningen till biobränsle är gjord på bred front? Vilket intryck ger användning av biobränsle med en sån reklam?
Vad gör ni för att påverka era grannar att elda rätt? Jag misstänker att det är bland det svåraste man kan ge sig in på att börja diskutera underskotten i grannens eldande med grannen själv, man kan nog bereda sig på en smäll på käften. Men borde inte vi som i alla fall tror oss ha koll på läget påverka våra grannar för att få en bättre luft i bostadsområdena? Någon som har erfa?
Jag kan bara gå till mig själv som blir lite småsur i lönndom när grannen sureldar och vinden ligger åt mitt håll, och då bor jag ändå på landet.
Om vi inte gör något själva så misstänker jag att de kommunala miljödepartementen kommer att vilja miljöpröva varje liten installation. Har man horn i pannan så kan man ju också lägga på konspirationsteorin att miljönämnden vill styra över folk att bli kund i den kommunala flisanläggningen eller så...
Har precis samma problem, när en av grannarna eldar så tror man att det brinner, men varje gång så kollar man ut genom fönstret och ser en tjock kvast med rök som luktar satan rent ut sagt.
Men man är väl som alla andra, rädd att få på käften om man gnäller :-?
Det verkar inte klokare att gnälla hos kommunen, kommer det fram så blir det ännu mera tjafs.
Tycker det är konstigt att folk inte är intresserade att se till att man släpper ut minimalt med skit i luften.
Själv springer jag (nja, går gör jag kanske
Det kommer nog bli en ny tillsynsmyndighet om inte vissa vedeldare kammar till sig.
Det har hänt mig också, några gånger, när veden "hängt sig" i pannan, trillat ner och korkat igen hålet till förbränningskammaren. Då blir det ingen riktig fjutt, med ett resultat som får arméns närskyddsrök att krympa ihop i jämförelse.
Oftast sker det om jag försöker elda upp något som inte är riktig ved. Det går ju bra att elda upp avtrillad bark och sånt också, men man kan inte slänga in det hur som helst. Då korkar det igen, blir ingen luftgenomströmmning utan bara rökgenerering.
Jag brukar också försöka hålla lite koll på att det kommer igång ordentligt. Skulle detta problem uppstå räcker det att öppna luckan så att jag kan köra ner en pinne genom brasan, för att skapa ett lufthål genom glöd-/vedhögen, så det blir drag genom inlägget. Sen försvinner gulröken i ett nafs.
Dessutom låter jag veden ligga inomhus, i pannrummet, någon vecka innan den används.
Oftast sker det om jag försöker elda upp något som inte är riktig ved. Det går ju bra att elda upp avtrillad bark och sånt också, men man kan inte slänga in det hur som helst. Då korkar det igen, blir ingen luftgenomströmmning utan bara rökgenerering.
Jag brukar också försöka hålla lite koll på att det kommer igång ordentligt. Skulle detta problem uppstå räcker det att öppna luckan så att jag kan köra ner en pinne genom brasan, för att skapa ett lufthål genom glöd-/vedhögen, så det blir drag genom inlägget. Sen försvinner gulröken i ett nafs.
Dessutom låter jag veden ligga inomhus, i pannrummet, någon vecka innan den används.
Även vi förpestas av tre grannar som i villakvarteren eldar sina gamla kombipannor med ved utan ackumulatortankar. Det känns väldigt känsligt att ge sig på dessa gamla gubbar (som det är frågan om) när man själv är nyinflyttad sedan bara ett år...
Eftersom jag själv är kommunalpolitiker så funderar jag allvarligt på att motionera om någon lokal stadga (om det nu går) så att man inte får värma sitt hus i tätbebyggda områden med ved om man inte har ackumulatortankar.
Eftersom jag själv är kommunalpolitiker så funderar jag allvarligt på att motionera om någon lokal stadga (om det nu går) så att man inte får värma sitt hus i tätbebyggda områden med ved om man inte har ackumulatortankar.
I vårt hus har gubben (och tanten?) eldat med blöt ved innan vi flyttade hit..
en kokspanna från 50 talet, utan tankar, och 300m2 hus..
det var tvunget att det brann bokstavligen dygnet runt för att ha en chans att hålla hust varmt, även om det bara var nollgradigt ute..
Mindre roligt, när det var minusgrader ute så fick vi gå upp klockan 5 och börja elda för att få varmvatten till duschen klockan 7, och då var det bara ljumet..
All ved som låg i längan och källaren när vi flyttade in var genomblöt, och det låg även
en hel del målat, oljat och tryckt virke färdigt för eldning..
Nu mera är det nya saker som gäller..
/Daniel
en kokspanna från 50 talet, utan tankar, och 300m2 hus..
det var tvunget att det brann bokstavligen dygnet runt för att ha en chans att hålla hust varmt, även om det bara var nollgradigt ute..
Mindre roligt, när det var minusgrader ute så fick vi gå upp klockan 5 och börja elda för att få varmvatten till duschen klockan 7, och då var det bara ljumet..
All ved som låg i längan och källaren när vi flyttade in var genomblöt, och det låg även
en hel del målat, oljat och tryckt virke färdigt för eldning..
Nu mera är det nya saker som gäller..
/Daniel
Klicka här för att svara