2 107 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
vedanläggning
Har en gjutjärnspanna från 1962 med oljebrännare, men har bestämt att gå över till vedeldning. Tänker bygga pannhuset i anslutning till mitt garage(60kvm) och har cirka 30m till bostadshuset. Tanken är att kunna värma huset och garaget med ved. Behöver inte 20grader i garaget på vintern men 10-15grader vore lämpligt.
Har varit runt till flera rörkrökare och alla tycker givetvis att deras produkter är bäst. Behöver tips på bra vedpannor från ni som varit med förut,vilken storlek på ack tanken? osv
Jättetacksam för tips
Har varit runt till flera rörkrökare och alla tycker givetvis att deras produkter är bäst. Behöver tips på bra vedpannor från ni som varit med förut,vilken storlek på ack tanken? osv
Jättetacksam för tips
Hej, det jag kan åstadkomma i hjälpväg är o beskriva den anläggning jag valt.
Har liknande förutsättningar som dig,
Pannan i pannrum i ett garage, ca 90kvm, skall värma garaget samt huset på drygt 100 kvm via 20 m kulvert.
Jag har ej gjort några oändliga vetenskapliga uträkningar på tankstorlek etc, ej heller frågat runt hos alla firmor i närheten. Istället har jag jämfört lite med de få andra anläggningar jag känner till samt läst en del på internet och så klart lyssnat hos den firma jag valt.
Hur som helst blev det en CTC V35, 2,4 kubik tank med inbyggd vvb, allt placerat i garaget. I huset skall det sitta en 30 liter varmvattenberedare för o korta ner tiden o få fram vv. Expantionskärlet skall sitta på vinden i garaget och höjden skall klara sig över elementen på övervåningen i huset.
Enl. vissa skulle det vara en extr ack.tank inne i huset för varmvatten men den är jag glad o slippa av kostnadsskäl, likaså valde jag bestämmt bort solenergi för o minska antalet komponenter....vi får väl se hur det fungerar om ca en månad!
Skorstenen skall muras snarast, en SEM-skorsten, 6 m lång.....
Mvh Christer
PS.
Tyckte det känndes helt rätt med en Svanmärkt vedpanna och då finns det väl bara Baxi o välja på oxå och jag anser CTC vara mer prisvärd men vad vet väl jag som inte eldat i någon av dem..... :
Har liknande förutsättningar som dig,
Pannan i pannrum i ett garage, ca 90kvm, skall värma garaget samt huset på drygt 100 kvm via 20 m kulvert.
Jag har ej gjort några oändliga vetenskapliga uträkningar på tankstorlek etc, ej heller frågat runt hos alla firmor i närheten. Istället har jag jämfört lite med de få andra anläggningar jag känner till samt läst en del på internet och så klart lyssnat hos den firma jag valt.
Hur som helst blev det en CTC V35, 2,4 kubik tank med inbyggd vvb, allt placerat i garaget. I huset skall det sitta en 30 liter varmvattenberedare för o korta ner tiden o få fram vv. Expantionskärlet skall sitta på vinden i garaget och höjden skall klara sig över elementen på övervåningen i huset.
Enl. vissa skulle det vara en extr ack.tank inne i huset för varmvatten men den är jag glad o slippa av kostnadsskäl, likaså valde jag bestämmt bort solenergi för o minska antalet komponenter....vi får väl se hur det fungerar om ca en månad!
Skorstenen skall muras snarast, en SEM-skorsten, 6 m lång.....
Mvh Christer
PS.
Tyckte det känndes helt rätt med en Svanmärkt vedpanna och då finns det väl bara Baxi o välja på oxå och jag anser CTC vara mer prisvärd men vad vet väl jag som inte eldat i någon av dem..... :
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Hej, du kan ju kolla runt lite på min web om mitt pannrumsbygge. Du kanske hittar några tips där.
Vet inte hur stor hus du har. Men garage på 60m2 och en lång kulvert tar en del energi.sorre skrev:Har en gjutjärnspanna från 1962 med oljebrännare, men har bestämt att gå över till vedeldning. Tänker bygga pannhuset i anslutning till mitt garage(60kvm) och har cirka 30m till bostadshuset. Tanken är att kunna värma huset och garaget med ved. Behöver inte 20grader i garaget på vintern men 10-15grader vore lämpligt.
Har varit runt till flera rörkrökare och alla tycker givetvis att deras produkter är bäst. Behöver tips på bra vedpannor från ni som varit med förut,vilken storlek på ack tanken? osv
Jättetacksam för tips
Vad du än gör köp INTE för liten panna och tank. Har du möjlighet köp en special tank som är extra hög. Det spar så mycket utrymme. Jag skulle satsa på minst 70kW panna och 5m3 tank Gärna mer. Tankvolymen kan aldrig bli för stor. Det är så drygt när man vill ha mer. Montera även en tank i huset. Ska du inte ha varmvatten i garaget så ska vattenslingorna sitta i lilla tanken i huset. ca 500 liter
Ska du ha varmvatten i garaget. Typ tvätta händerna. Köp en varmvattenberedare.
Det är kul att elda, men inte 3-5 gånger om dagen. På sommaren om du har en bra isolering klarar du dig i 2 veckor utan eldning. OCH förbered för solfångare. Helt suveränt.
Vilken panna?
-Gasell Billiga reservdelar
-Perifal Välbyggd.
Kanske det har kommit någon på marknade dom senaste 2 åren. Men när jag köpte fanns inga allternativ. Som var bra alltså...
En panna ska var rå och brutal, lite vatten som blir varmt snabbt, ,tjock plåt (6-8mm) som håller många år utan att tappa formen, inga dyra keramik-insattser som måste bytas vart annat år. Typ gamla Combi Heat, Försäkringsbolaget blir helt tokig om man nämner det namnet.
Klicka här för att svara