6 000 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Slavtank med Radiator och Golvärme
Det beror ju på vad radiator returen har för temp oxå vilken skiktning du får..
Som jag menade med radiator returen en bit upp på tanken o tilloppet till golvvärmen över det o returen till botten (2 olika grupper/system) så jobbar golvvärmen mot botten/nedre halvan o du får låg temp i botten.. Är det 2 olika kretsar så kan du köra bara antingen golvvärmen/radiatorerna..
På detta sätt bör du få en bottentemp på ca 25° vilket är bra..
Förvärmningsslingan i botten kyler ju oxå en del..
Som jag menade med radiator returen en bit upp på tanken o tilloppet till golvvärmen över det o returen till botten (2 olika grupper/system) så jobbar golvvärmen mot botten/nedre halvan o du får låg temp i botten.. Är det 2 olika kretsar så kan du köra bara antingen golvvärmen/radiatorerna..
På detta sätt bör du få en bottentemp på ca 25° vilket är bra..
Förvärmningsslingan i botten kyler ju oxå en del..
Tänkte bara uppdaeter med en bild hur det blev.
Alla kablar som går kors och tvärs är en temporär inkoppling av tempgivare så att jag kan hålla koll på temperaturerna. De läses av en egen kulvertstyrning och loggas upp till en PC så jag kn hålla koll på historiken.
Alla kablar som går kors och tvärs är en temporär inkoppling av tempgivare så att jag kan hålla koll på temperaturerna. De läses av en egen kulvertstyrning och loggas upp till en PC så jag kn hålla koll på historiken.
Skickar också en bild på utvecklingsmiljön. Displayen visar temp. från panna, temp i Huvudtank, temp i kulverten, temp i Slavtanken och temp ut från slavtanken. Visar också om el värmeelementet är igång, hur många gånger som det har pumpats över vatten från huvudtank till slav.
Det finns också andra sidor att ta upp som visar framledningstemp och retur mot både golvärmen och radiatorerna på ovanvåningen.
Det finns också andra sidor att ta upp som visar framledningstemp och retur mot både golvärmen och radiatorerna på ovanvåningen.
Alltid kul med lite labkort och kablar !! Byggde själv en shuntregulator för 2.5 år sedan med max begränsning på framledningstempen och nattsäkning beroende på dag mm. Har hittills fungerat kanon.daer skrev:Skickar också en bild på utvecklingsmiljön. Displayen visar temp. från panna, temp i Huvudtank, temp i kulverten, temp i Slavtanken och temp ut från slavtanken. Visar också om el värmeelementet är igång, hur många gånger som det har pumpats över vatten från huvudtank till slav.
Vill man göra egna kretskort, men vill inte hålls med syror etc så kan jag rekomendera www.olimex.com kostar ca 300kr inkl frakt för ett dubbelsidigt europakort (160X100mm), kvaliten är ok.
/Peter
Klicka här för att svara