1 640 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Isolera 4 kbm tank! Hur?
Hej på er!
Har nu äntligen fått min vedpanna Calmar V65 installerad och eldar mot 4000 + 750 liter vatten. Den stora tanken är ännu oisolerad, något jag har planer på att åtgärda kommande helg. Men hur isolerar man en rund tank med diameter 1600 mm på enklaste sätt. Och dessutom ska isoleringen inte sjunka ihop nämnvärt.
Min plan är att ha minst 40 cm på sidorna samt 60-70 cm upptill. tanken är 2,2 meter hög och takhöjden ca 2,33 meter. Mycket isolering över taket alltså, som lösull tänkte jag. Tankens sidor tänkte jag ta vanliga stenullsskivor, kanske 3*145 mm och pressa dessa mot tanken med hönsnät eller tunn ståltråd.
Är jag på rätt spår??
Har nu äntligen fått min vedpanna Calmar V65 installerad och eldar mot 4000 + 750 liter vatten. Den stora tanken är ännu oisolerad, något jag har planer på att åtgärda kommande helg. Men hur isolerar man en rund tank med diameter 1600 mm på enklaste sätt. Och dessutom ska isoleringen inte sjunka ihop nämnvärt.
Min plan är att ha minst 40 cm på sidorna samt 60-70 cm upptill. tanken är 2,2 meter hög och takhöjden ca 2,33 meter. Mycket isolering över taket alltså, som lösull tänkte jag. Tankens sidor tänkte jag ta vanliga stenullsskivor, kanske 3*145 mm och pressa dessa mot tanken med hönsnät eller tunn ståltråd.
Är jag på rätt spår??
Jag reglade upp väggar runt min 4,5kbm tank å fyllde med lösull. Ca 25-30cm på tunnaste ställena och ca 50cm ovanpå.
Tappar inte många grader i toppen av tanken på ett dygn... Men då byggde jag iofs nytt pannrum i garaget
http://www.pixbox.se/alb_show_id536654_page0.html
/ Anders
Tappar inte många grader i toppen av tanken på ett dygn... Men då byggde jag iofs nytt pannrum i garaget
/ Anders
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
...och så här gjorde jag...http://web.telia.com/~u52025626/mittpannrum/a8.htm
Medlem
· Västra Götaland
· 24 inlägg
Emil_J: Om du inte är så känslig på priset så kan du isolera med nätmatta i flera lager. http://sg-isover.inforce.dk/sw9358.asp?showproduct=ja&idnr=F80d&typ=ti
En tråd om det.
http://forum.byggahus.se/biobraensle/71165-hur-har-ni-isolerat-era-acktankar.html
Både min och andras idéer
http://forum.byggahus.se/biobraensle/71165-hur-har-ni-isolerat-era-acktankar.html
Både min och andras idéer
Klicka här för att svara