Varning, luckorna på pannans långsidor riskerar börja läcka när packningarna åldras.
Kontrollera och ev. efterdra muttrarna för kylslingeluckorna så slipper ni kanske skrota ut era pannor i förtid.
Min egen är slut efter knappt tio år pga denna helt onödiga skada, se bilder på http://www.pixbox.se/alb534843.
Baxi medger problem men tar inget som helst ansvar - riktigt dåligt enl. min mening.

Du borde inte behöva skrota pannan pga detta som syns på bildern, det borde gå att reperera lätt på plats

Tja vad ska man säga, Det är väl nån som brukar skriv om denna pannas förträffliga hållbarhet o att en panna ska hålla typ 30-40 år.. Bara för att den är bland den dyraste pannan behöver den inte hålla bäst...

Majgårdarna
Lars är detta ett vanligt problem?

Tja även solen har sina fläckar.Tycker nog att man borde kunna få någon form av hjälp av Baxi.10 år går fort och pannan borde hålla minst det dubbla.Kan du inte få ut något på hem försäkringen?

Hur vanligt detta är känner jag inte till, bara att Baxi medger att man haft flera fall där läckage konstaterats.
Enl. Baxi har samma lösning med bultad lucka och packning använts under hela produktionstiden.
Antingen har då vår panna, som är tidigt tillverkad, haft något fabrikationsfel eller så borde borde betydligt flera pannor ligga i farozonen. Det krävs ju demontering av isoleringsplåtarna för att komma åt att inspektera, så jag misstänker att läckage kan pågå ett bra tag innan man blir varse att vatten kryper fram nere mellan pannbotten och plåtarna.

Skulle säkert gå att reparera men särskilt lätt blir det nog inte när det gått så pass långt som i mitt fall.
Svetsfog mellan stående & liggande plåt är angripen liksom flera mm in på den liggande plåten.
Hemförsäkringen står för större delen av en nyinstallation, tycker bara att det hela är så onödigt när det troligen hade räckt med en uppmaning i manualen att kontrollera och efterdra.

Jag köper pannan av dig direkt...

Får väl kolla med förs.bolag och rörmokar'n om den kan lämpas av för avhämtning på garageuppfarten.

Vill även förtydliga att båda luckorna, vänster och höger sida, uppvisar samma skador vilket kanske inte framgår av bilderna.

Lars_Börjesson skrev:
Får väl kolla med förs.bolag och rörmokar'n om den kan lämpas av för avhämtning på garageuppfarten.

Vill även förtydliga att båda luckorna, vänster och höger sida, uppvisar samma skador vilket kanske inte framgår av bilderna.
Jag är mycket intresserad ändå!

Avvakta du en stund Matss, det kanske snart finns flera Innovor med svetsbehov att välja bland......

Ja det är lurigt med läckage under isoleringen som hinner ånga bort innan det droppar på golvet.
En bekant hade en Egor V25 där det läckte osynligt under isoleringen, denna gick det hål på efter ca 10 år.
Han svetsade i ett stycke plåt och hade sedan fungerande panna i flera år efteråt.

En duktig svetsare fixar din panna på max 2 timmar.

Andreas_Hansson skrev:
Lars är detta ett vanligt problem?
Nej Andreas Hansson det kan det ju inte va, innova är ju världens bästa panna allt annat är det ju skit, nu ångrar jag mig att jag köpte en orlan som det är mycket sämre livslängd på än innovan!!!

Matss skrev:
Jag är mycket intresserad ändå!
Men Matss du skrev ju i en annan tråd att ni beställt en orlan, va ska du med sånt där skit till, när du nu har en riktig panna????

Bjuris skrev:
Nej Andreas Hansson det kan det ju inte va, innova är ju världens bästa panna allt annat är det ju skit, nu ångrar jag mig att jag köpte en orlan som det är mycket sämre livslängd på än innovan!!!
Jag har hört detta tidigare, även andra modeller av Baxi pannor som spricker i överdelen vid svetsen mellan den vertikala och horisontella plåten. En bekant som är sotare har sett detta ofta på både Baxi och Perifal som de hette tidigare men jag lyssnade inte så noga då jag är ointresserad av vedpannor och Baxi i synnerhet pga prisläget.

mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.