3 284 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Kamininsats och kW-angivelser?
Sitter och skall välja kamininsats (för inmurning) och blir lite förbryllad över de effektangivelser som finns på kaminerna. Om det står att en kamin har en normal effekt på 15 kw och en maximal på 23 kW, vad innebär egentligen det?
Jag har alltid levt i illusionen av att man själv reglerar hur mycket effekt man kan få ut genom att välja hur mycket ved mak slänger in i elden.
Vad är det jag missar?
Jag har alltid levt i illusionen av att man själv reglerar hur mycket effekt man kan få ut genom att välja hur mycket ved mak slänger in i elden.
Vad är det jag missar?
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Du har missat att effekt är energi per tidsenhet. Du bestämmer hur mycket energi som kaminen skall avge genom att bestämma mängden ved du lägger in medan effektangivelsen anger hur snabbt denna ved kommer att omsättas i energi. Att du har ett medel och ett maxvärde anger då hur mycket energi per tidsenhet kaminen igenomsnitt ger och hur mycket den kan ge under mycket gynnsamma förbränningsförhållanden. Kaminen omvandlar således (i stort sett) ved till värmeenergi lika snabbt alldeles oavsett om du pytsar in en eller sju vedträn. Däremot ökar mängden värme.
//Per
//Per
jag tror du kan "missa" på följande ;
Ett "ilägg" är en rekomenderad laddning ved som brukar specas av kaminleverantören. på min kassett rekomenderas
2kg ved (motsvarar ca 3 vedklabbar).
Vid eldning kan man sen med luftventil strypa/öka mängden syre/luft till förbränningen, på så sätt kan man styra effekten/eldstorleken.
Kör jag på max så brinner det häftigare och det blir glödbädd efter ca 40min (hög effekt) , om jag kör på min så blir det glödbädd efter ca 65min (låg effekt). (samma mängd väme blir det i båda fallen)
Men visst, genom att lägg i 1kg ved med en viss tilluft så blir det ju mindre effekt och energi än om man lägger i 2kg med samma tilluft. Så det är ju också ett sätt att styra värmen/effekten.
Ett "ilägg" är en rekomenderad laddning ved som brukar specas av kaminleverantören. på min kassett rekomenderas
2kg ved (motsvarar ca 3 vedklabbar).
Vid eldning kan man sen med luftventil strypa/öka mängden syre/luft till förbränningen, på så sätt kan man styra effekten/eldstorleken.
Kör jag på max så brinner det häftigare och det blir glödbädd efter ca 40min (hög effekt) , om jag kör på min så blir det glödbädd efter ca 65min (låg effekt). (samma mängd väme blir det i båda fallen)
Men visst, genom att lägg i 1kg ved med en viss tilluft så blir det ju mindre effekt och energi än om man lägger i 2kg med samma tilluft. Så det är ju också ett sätt att styra värmen/effekten.
Klicka här för att svara