vedeldaren skrev:
En duktig svetsare fixar din panna på max 2 timmar.
Skall man vara seriös skall det ju provtryckas också iofs.

Bjuris skrev:
Men Matss du skrev ju i en annan tråd att ni beställt en orlan, va ska du med sånt där skit till, när du nu har en riktig panna????
Mats är ju rörinstallatör som bygger många vedanläggningar, kanske därför han köper mer än en vedpanna?..?..

Majgårdarna
Bjuris skrev:
Nej Andreas Hansson det kan det ju inte va, innova är ju världens bästa panna allt annat är det ju skit, nu ångrar jag mig att jag köpte en orlan som det är mycket sämre livslängd på än innovan!!!
HAHA jag tror inte att alla andra pannor är skit.
Jag tror inte heller att innovan är någon skit panna..

somelvis skrev:
Skall man vara seriös skall det ju provtryckas också iofs.
Jo jag menar naturligtvis att man skall utföra nån form av provning när man gör en reparation på ett tryckkärl.

Penetrant eller magnetpulver och naturligtvis en provtryckning till föreskrivet tryck.

Haagbard skrev:
Ja det är lurigt med läckage under isoleringen som hinner ånga bort innan det droppar på golvet.
En bekant hade en Egor V25 där det läckte osynligt under isoleringen, denna gick det hål på efter ca 10 år.
Han svetsade i ett stycke plåt och hade sedan fungerande panna i flera år efteråt.
Samma sak hände för en kompis i vintras med hans Ctc v35 som endast va 3 år, Nu va det inga problem då ctc stod för en ny panna som kom 4 dagar efter att dom sett bilder samt skickat dit en rörkrökare för besiktning o ev lagning.. Rörkrökarn dömde ut pannan trots att den va mindre rostig än på denna panna eftersom att en panna ska hålla längre än så...
Ctc tog sitt ansvar så det kostade inte kompisen nånting, Som plåster på såren fick han en extra uppsättning keramik o en omgång sotviskor.. Nu har han 2 extra uppsättningar keramik då han fick en pga att den första pannan inte hade helt bra lucklåsning som han fick bygga om själv mot ny keramik, Så det är bara hoppas att pannan håller nu så han får nytta av keramiken...

Av svaren att döma (eller snarare bristen på svar) verkar det bara vara jag på forumet som drabbats av läckande luckor på Solo Innovan.
Förhoppningsvis verkar det då vara en undantagshändelse och inte början på en epiedemi.
Har nu installerat en ny panna, blev återigen en Solo Innova 30 då jag trots ihärdigt letande på marknaden inte hittade någon annan som uppfyllde de samlade krav jag ställde.
Kommer dock hålla koll på luckorna framöver då konstruktionen med mjuk packning verkar vara identisk med den tidigare.

Detta skall jag definitivt hålla koll på... min innova kommer att installeras strax innan jul.
Tackar för tipset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.