Hej

Jag var hemma hos en kompis igår som håller på och bygger. En VVS-kille hade förberett för vattendragning genom att dra två vita rör av samma typ som de flexrör man använder för el (fast grövre) mellan det isolerade utrymmet för pumpen i krypgrunden och till den plats ovanför golvet där diskbänk etc skall vara. Dessa vita rör var fästade med klamrar i bjälkarna och jag gissar att det bara är att dra igenom vattenrören när den dagen kommer. Alltså på samma sätt som man gör med el.

Vad heter dessa vita rör? Jag har kollat i Rinkabys listor och hittar inget motsvarande. Kan de användas både till prisol och till pexrör? Finns det några begränsningar vad gäller avstånd och böjar?

Fördelen med att lägga dit dessa rör först är att det kan man göra själv även om man inte är så händig med vvs och dra upp vattnet samtidigt som man sätter dit resten av tillbehören till diskbänk etc. Eller?

Låter annorlunda att inte ha pexen i från början. Jobbigt att få dit den efteråt även om det säkert går om det inte är för många svängar.
Rinkaby har nog bara de färdiga med Pex i redan och varför inte ha det fattar jag inte. Med el finns ju även där fördragen men där är det ju lite mer skillnad vad man vill ha för färger på trådarna.
Prisol går aldrig att få in i dessa rör i efterhand om man inte är herkules.

Hejsan!

Rinkaby har vad dom kallar PEX RIR (RIR = Rör-i-rör). 15 mm med skyddsslang och allt, fördraget. Kolla artikelnumret och beställ bara!

//Blanken

Vad är det för nackdel med att använda pex istället för prisol mellan pump och diskbänk i krypgrundsutrymmet?

Kan man isolera RIR utvändigt med grå isoleringsrör (polytenskum) och på så sätt få bättre frostsäkerhet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.