3 074 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Djungel bland avlopp...
Medlem
· Västmanland
· 47 inlägg
Jösses Amalia vilken djungel allt detta är!
Helt nya i denna branchen och känslorna pendlar mellan att det är superroligt och spännande till att vi tagit och vatten över huvudet och hur ska vi någonsin lyckas ro detta i land vi som inte kan något om det här...
Från början: Vi har hittat en tomt som vi ska köpa (genom privata kontakter). Vi har skickat in ett ansökan om förhandsbesked efter kontakt med Stadsbyggnadskontoret. Nu letar vi hustyp och börjar dra i trådar på banken.
Tycker att det är svårt att hitta bra information som hjälper en i alla steg som skall tas. Vår kontakt på stadsbyggnadskontoret hjälpte oss att fylla i ansökan om förhandsbeskedet men sa inte ett ljud om vatten och avlopp. Den information jag/vi själv sökt reda tolkar jag på det vis att vi i samband med ansökan även skulle haft en klar plan för vatten och avlopp...
Är det så??
Är det någon som har några raka svar att ge??
Försöker kontakta Miljö & Hälsa men det är inte det lättaste...
Det steg vi nu står inför (om förhandsbeskedet är positivt) är vatten och avloppsfrågan... Hur? När? Varför? Vem?
Många frågor...
Som sagt... vi tar emot alla tips, erfarenheter, råd och avrådningar med öppna armar!

Helt nya i denna branchen och känslorna pendlar mellan att det är superroligt och spännande till att vi tagit och vatten över huvudet och hur ska vi någonsin lyckas ro detta i land vi som inte kan något om det här...
Från början: Vi har hittat en tomt som vi ska köpa (genom privata kontakter). Vi har skickat in ett ansökan om förhandsbesked efter kontakt med Stadsbyggnadskontoret. Nu letar vi hustyp och börjar dra i trådar på banken.
Tycker att det är svårt att hitta bra information som hjälper en i alla steg som skall tas. Vår kontakt på stadsbyggnadskontoret hjälpte oss att fylla i ansökan om förhandsbeskedet men sa inte ett ljud om vatten och avlopp. Den information jag/vi själv sökt reda tolkar jag på det vis att vi i samband med ansökan även skulle haft en klar plan för vatten och avlopp...
Är det så??
Är det någon som har några raka svar att ge??
Försöker kontakta Miljö & Hälsa men det är inte det lättaste...
Det steg vi nu står inför (om förhandsbeskedet är positivt) är vatten och avloppsfrågan... Hur? När? Varför? Vem?
Många frågor...
Som sagt... vi tar emot alla tips, erfarenheter, råd och avrådningar med öppna armar!
Medlem
· Västmanland
· 47 inlägg
Jakim
Nej det finns det inte. Ligger för långt ut på landet.
Det finns dock ett flertal nya hus i närheten (mellan 300-700 meter) bygda inom de senaste 10 åren.
Vi tänkte försöka få lite råd från dem för att höra hur de löst det.
Nej det finns det inte. Ligger för långt ut på landet.
Det finns dock ett flertal nya hus i närheten (mellan 300-700 meter) bygda inom de senaste 10 åren.
Vi tänkte försöka få lite råd från dem för att höra hur de löst det.
Medlem
· Västmanland
· 47 inlägg
Men självklart är vi tacksamma för alla råd och tips och fakta vi kan få här.
Det måste ju samlas ganska många års erfarenheter av husbygge här
Det måste ju samlas ganska många års erfarenheter av husbygge här
Det finns ju olika varianter på enskilda avlopp; infiltrationsbädd, markbädd, sluten tank + BDT kammare/infiltrationsbädd och minireningsverk är väl de vanligaste.
Men sen är det ju alltid kommunen som tar det slutliga beslutet om vilket du ska/får ha. Kolla med miljökontoret om din kommun har några särskilda regler på t.ex. fosforrening m.m.
Men sen är det ju alltid kommunen som tar det slutliga beslutet om vilket du ska/får ha. Kolla med miljökontoret om din kommun har några särskilda regler på t.ex. fosforrening m.m.
Medlem
· Västmanland
· 47 inlägg
Carisma
Så vi kollar upp vad det finns för möjligheter men det är inte vi som bestämmer i slutändan??
Jag har förstått som tvärtom...
Har du något hum om kostnader för alla olika förslag när man måste fixa detta själv (alltså inte koppla på sig på det kommunala)??
I mina öron låter det ganska dyrt.
Har läst att det krävs vissa avstånd mellan typ brunn och utlopp (inte helt insatt som sagt).
Jag blir glad för varje frågetecken som rätas ut
Så vi kollar upp vad det finns för möjligheter men det är inte vi som bestämmer i slutändan??
Har du något hum om kostnader för alla olika förslag när man måste fixa detta själv (alltså inte koppla på sig på det kommunala)??
Har läst att det krävs vissa avstånd mellan typ brunn och utlopp (inte helt insatt som sagt).
Jag blir glad för varje frågetecken som rätas ut
Marita & Staffan skrev:Carisma
Jag blir glad för varje frågetecken som rätas ut![]()
Kommunen är ju de som godkänner avloppet. Kraven kan skilja från kommun till kommun. Bor du i ett område där det räcker med "normal nivå" (70 % fosforrening) räcker det med t.ex. vanlig infiltration, medan om det är "hög nivå" (90 % fosforrening) behöver t.ex. minireningsverk, eller ev. infiltration med fosforfälla.
Grävkostnader har jag inte så bra koll på, men infiltration i sig brukar hos återförsäljare ligga på ca 13-16.000:- och minireningsverk på ca 65.000:- (inkl. moms)
Men sen är det ju viktigt inte att bara se till inköpspriset. Kolla upp driftkostnader, hur länge en bädd tros hålla m.m. (De n behöver ju oftast bytas ut med X antal år emellan) .
Medlem
· Västmanland
· 47 inlägg
Carisma
Håller reglerna på att ändras för avlopp och markbäddar??
Vi var och tittade på ett begagnat hus innan vi bestämde oss för att bygga där höll mäklaren på att ta reda på de nya reglerna och vad som skulle komma att gälla.
Vad innebär det att byta en bädd??
Ditt råd är alltså att ta kontakt med Miljö och Hälsa och börja förhöra dem om hur vi skall gå till väga.
Håller reglerna på att ändras för avlopp och markbäddar??
Vi var och tittade på ett begagnat hus innan vi bestämde oss för att bygga där höll mäklaren på att ta reda på de nya reglerna och vad som skulle komma att gälla.
Vad innebär det att byta en bädd??
Ditt råd är alltså att ta kontakt med Miljö och Hälsa och börja förhöra dem om hur vi skall gå till väga.
Reglerna har på många håll ändrats. Vi var och tittade på ett hus med enkammarbrunn, som var tillåtet när det anlades, men inte numera. Där hade kommunen förklarat att så länge det fungerar så är det OK, men du får inte reparera det, utan då får du lov att anlägga en trekammarbrunn istället. Kostnad: många tusenlappar.
Generellt råder mycket hårdare krav idag jämfört med för några decennier sedan. Snart börjar algblomningen i Östersjön igen, och då förstår man varför.
Generellt råder mycket hårdare krav idag jämfört med för några decennier sedan. Snart börjar algblomningen i Östersjön igen, och då förstår man varför.
Medlem
· Västmanland
· 47 inlägg
Swetrot
Hur fungerar det med trekammarbrunn? Markbädd? Infiltration??
Vad är vad och vad är vanligast??
Var landar kostnaderna??
Vi har som sagt precis börjat nysta i det hela och lärt oss att det inte är vi som bestämmer i slutändan utan får gå efter kommunens regler.
Hur fungerar det med trekammarbrunn? Markbädd? Infiltration??
Vad är vad och vad är vanligast??
Var landar kostnaderna??
Vi har som sagt precis börjat nysta i det hela och lärt oss att det inte är vi som bestämmer i slutändan utan får gå efter kommunens regler.
Att svara på det där är nästan som att svara på hur långt ett snöre är. När jag undersökte trekammarbrunn så hamnade kostnaderna mellan 80-200.000kr. Skillnaderna berodde på markens beskaffenhet, hur rören dit skulle dras, storleken på brunnen och lite annat.
Det enda rätta för er är att ta reda på hur kommunen vill ha det, och sedan tar ni in anbud på det, där den som skall räkna på det kan se er mark och bedöma det hela. Jag kan för dåligt de olika typerna för att ens ha en aning om vad som är billigast respektive dyrast.
Eftersom ni behöver vatten på något sätt, samt kanske också funderar på bergvärme eller jordvärme, kan det vara en bra idé att baka samman det hela med schakningen för grunden. Då är det inte flera grävmaskiner som behöver ge sig ut till er i omgångar, och det bör ni kunna spara en slant på.
Det enda rätta för er är att ta reda på hur kommunen vill ha det, och sedan tar ni in anbud på det, där den som skall räkna på det kan se er mark och bedöma det hela. Jag kan för dåligt de olika typerna för att ens ha en aning om vad som är billigast respektive dyrast.
Eftersom ni behöver vatten på något sätt, samt kanske också funderar på bergvärme eller jordvärme, kan det vara en bra idé att baka samman det hela med schakningen för grunden. Då är det inte flera grävmaskiner som behöver ge sig ut till er i omgångar, och det bör ni kunna spara en slant på.
Här finns det lite att läsa: Enskilt avloppMarita & Staffan skrev:
Medlem
· Västmanland
· 47 inlägg
Swetrot
Självklart förstår jag att det är svårt att säga när alla tomter och marker är så olika. Det låter ändå som att många hustillverkare erbjuder lite kostnadsfri rådgivning för att anpassa hus efter tomt.
Vår tomt är inte helt plan och vi har lite funderingar på var vi ska lägga huset, men det är ju svårt att veta om vi tänker rätt eller om det kanske blir helt galet.
Låter vettitgt att försöka samordna allt.
Den information vi hittat tolkar vi som att totalentrepenad inte riktigt är totalt utan att det mer är för själva husbygget.
För enkelhetens skull (för oss som inte kan så mycket om nybygge ännu) skulle jag vilja ha totalentrepenad i ordets rätta bemärkelse.
Vatten, avlopp, värme, grund och sen huset.
Hur funkar det att från flera hålla få ihop alla arbetsinsatser?? Det låter som om det är bäddat för trubbel, ju fler entrepenörer som man ska ha med att göra.
Har någon några bra tips på att försöka samla så mycket som möjligt under samma tak??
Självklart förstår jag att det är svårt att säga när alla tomter och marker är så olika. Det låter ändå som att många hustillverkare erbjuder lite kostnadsfri rådgivning för att anpassa hus efter tomt.
Vår tomt är inte helt plan och vi har lite funderingar på var vi ska lägga huset, men det är ju svårt att veta om vi tänker rätt eller om det kanske blir helt galet.
Låter vettitgt att försöka samordna allt.
Den information vi hittat tolkar vi som att totalentrepenad inte riktigt är totalt utan att det mer är för själva husbygget.
För enkelhetens skull (för oss som inte kan så mycket om nybygge ännu) skulle jag vilja ha totalentrepenad i ordets rätta bemärkelse.
Vatten, avlopp, värme, grund och sen huset.
Hur funkar det att från flera hålla få ihop alla arbetsinsatser?? Det låter som om det är bäddat för trubbel, ju fler entrepenörer som man ska ha med att göra.
Har någon några bra tips på att försöka samla så mycket som möjligt under samma tak??
Medlem
· Västmanland
· 47 inlägg
Faidros
Tack för länken!
Vi läser och läser, ju mer information man får desto mer förstår man att man inte förstår
Fakta känns som A & O i den här "branchen" och för oss som verkligen börjat från noll är alla tips välkomna.
Den här sajten t ex är ju helt fantastisk! Det känns som om jag tjatar runt under alla rubriker för att mjölka alla på information. Men den dag jag kan lite mer kommer jag att dela med mig av det jag kan för att kanske underlätta för någon annan som alla andra vänliga människor, som du, delar med sig till oss idag.
Tack för länken!
Vi läser och läser, ju mer information man får desto mer förstår man att man inte förstår
Fakta känns som A & O i den här "branchen" och för oss som verkligen börjat från noll är alla tips välkomna.
Den här sajten t ex är ju helt fantastisk! Det känns som om jag tjatar runt under alla rubriker för att mjölka alla på information. Men den dag jag kan lite mer kommer jag att dela med mig av det jag kan för att kanske underlätta för någon annan som alla andra vänliga människor, som du, delar med sig till oss idag.
Swetrot skrev:Reglerna har på många håll ändrats. Vi var och tittade på ett hus med enkammarbrunn, som var tillåtet när det anlades, men inte numera. Där hade kommunen förklarat att så länge det fungerar så är det OK, men du får inte reparera det, utan då får du lov att anlägga en trekammarbrunn istället. Kostnad: många tusenlappar.
För det första tycker jag det är konstigt att de inte behöver åtgärda det.
För det andra så är det ju så att det blir högre och högre krav. Även om infiltrationer (3-kammare) fortfarande anläggs på förhållandekraven är "normala" så är det fler och fler kommuner som ändå kräver minireningsverk eller fosforfällor som komplement.
Klicka här för att svara