Hej!

Har byggt en villa ca 200 meter från en sjö och inför anläggningen av gräsmatta så är jag sugen på att bevattna med något annat än det kommunala vattnet. Jag har tyvärr ingen koppling före vattenmätaren... så min idé är att tillsammans med några grannar gräva ned en slang till sjön och sätta upp ett litet pumphus vid tomtgränsen.

Har tyvärr ingen större koll på vad det kan kosta och vad jag behöver för utrustning... Vilken typ av rör, pump etc krävs? Tacksam för lite tips...

/Tomas

Hemmakatten
Vi pratar ju sommarvatten. den slangen behöver ni inte ens gräva ner om ni inte vill. 40mm vanlig vattenslang, PEM-slang (svart med blå rand). Det vanligaste är 32mm men på så långa sträckor och om det skall bli en förgrening kan det vara bra att gå upp en storlek. Kostar ca 15-20 kronor per meter. En pump, kostar olika beroende på sughöjden, dvs. hur stor höjdskillnad det är mellan sjön och översta tappstället, men gissar på 5.000. Det är nog dyrare om ni skall ha pumpen ända uppe vid tomtgränsen. Lite kopplingar, nån T-koppling till grannarna och tappkranar. Min gissning är ca 10.000 totalt.

När man kommer upp i några hushåll så är det nog inte så dumt att skaffa sig en hydrofor till pumphuset.

Vi köpte en begagnad hydrofor förra året till vår gemensamma sommarvattenanläggning, men jag minns inte vad vi gav för den.

Skulle ni kunna ge exempel på en lämplig pump? Jag uppskattar höjdskillnaden till9 meter.

Var skall man placera pumpen, vid vattnet eller i trädgården (fördel för eldragningen förmodar jag...)?

/Tomas

Att suga vatten 9 meter är i stort sett omöjligt om inte en dyrare pump väljs (ejektor) så pumpen måste stå vid sjön. En fast installation måste tömmas före vinter, kräver underhåll. Ska elkostnad och driftkostnad delas mellan grannar hoppas jag du har bra grannar så att ingen vattnar mer än någon annan.

Jag skulle nog satsa på en egen pump, pemslang och en lång skarvkabel.

Jula Postorder Pump 24 liter, 220V

Mycket att tänka på...en del grannar känns väl bättre än andra....men men, vad pratar vi för el (vid normalanv. säg 4h/dag!?) resp. driftskostnad för en pump?

/Tomas

4*1200 W =4800 W i 30 dagar =144 KW i ett halvår 864 kw, säg 1000Kr elkosnad per år. Sedan ska ni nog fundera över vem markägaren är, ska ni ha ett pumphus vid sjön lär ni nog få problem, där sätter strandrätten pinnar i hjulet Hjul kan vara ett sätt att slippa bygglov, montera pumpen på en kärra eller en flotte.

• Gilla
Construo
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har 17 meters höjdskillnad samt 150 meter till sista tappstället (vi har totalt 4 tappställen på vägen upp). Vi är ännu inte helt klara, men slang är nedgrävd. Vi kommer köpa en pump från Robota som kommer att ligga vid sjön och tas upp under vintern. Anledningen till att det blir en pump från Robota och inte från Grundfos eller annan är att Robota var de som var mest service-vänliga och tog sig tid för att klura ut vilken pump som passade bäst (vi har också en avloppspump nere vid sjöboden). Sjövattenpumpen kostar (harjag för mig) ca 5.000.

RINKABY RÖR AB : webbutik

Med 17m höjdskillnad är det ju inget snack, pumpen måste sitta nere vid sjön. Den teoretiska sughöjden styrs av vattens densitet, rådande lufttryck samt hur mycket vacuum pumpen klarar att generera i sugslangen. Det kan dock aldrig bli mer än lufttomt, varför maxhöjden är ca 10 m vid normalt lufttryck.

Jag tycker defintit att ni ska satsa på en hydroforanläggning om ni är flera som ska ta ut vatten från systemet. Det är värt det. Så stor hydrofor ni bara kan orka med, så blir inte problemen så stora när det är flera personer som spolar samtidigt.

Prismässigt finns det lågbudgetalternativ som ligger under 5000 totalt. Mera rimligt för er del är kanske 10-15 000. Bara en 200 m 3x2,5+2,5 mm2 EKKJ kabel kostar en sisådär 4000 kr.

Att sätta pumpen vid sjön är nog tyvärr inget alternativ utan jag måste hitta en pump som kan suga vattnet i 10 meters höjd (på 150 m sträcka) och totalt 200 m. Inte heller ur elsynpunkt tror jag att det är realistiskt.

/Tomas

HeH2 skrev:
Att sätta pumpen vid sjön är nog tyvärr inget alternativ utan jag måste hitta en pump som kan suga vattnet i 10 meters höjd (på 150 m sträcka) och totalt 200 m. Inte heller ur elsynpunkt tror jag att det är realistiskt.

/Tomas

hej, har typ samma problem, men ska ha pumpen vid havet.

Använd en pump för djupa borrhålsbrunnar då ? den har 2 st slangar ner till vattenkällan ( sjön ) och pumpen sitter då uppe vid tomtgränsen.
tror den heter något i stil med " ejektorpump "

H
Att använda en sugpump för att suga vatten från 10 meter fall kommer nog inte att funka. Införskaffa mig en rätt rejäl pjäs för att ta vatten från bäcken. En EBARA för 5000:- exl moms. Vid 10 meter fall så pallade den inte ta upp vatten till utkastaren, var tvungen att ställa pumpen vid bäcken iställe.

Detta stämmer i teorin för lufttrycket varierar lite. Vanligt lufttryck är 1 atmosfärs tryck så 0 atmosfärers övertryck är det vi lever i. För att suga vatten 10 meter upp krävs det –1 atmosfärers övertryck och då har vi ingen luft kvar, då är lufttrycket 0 atmosfärs.

Det blev trassligt, vi säger att vi lever i ett tryck som är 1, för att suga vatten 10 meter behövs minus 1 och när vi tagit bort 1 finns inget kvar därför kan vi inte suga mer.

Det var svårt att förklara. Det går inte att suga mer än 10 meter så det så.

Som weed skrev, ejektor pump är enda modellen som klarar av att "suga" vatten från mer än 10 meter, titta på blocket där brukar det finnas fina ejektorpumpar, se gärna till att få ejektorn med för den kostar nog ett par tusingar. Djupbrunnspump

Och så var den såld, var du köpare? Fick du ejektorn med? Jag har en du får den om du vill.

Ejektorpump kräver dubbla slangar och då är väl EKKJ billigare, och pumpen blir billigare och det är mycket lättare att få igång systemet på våren.

Prototypen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.