På torpet finns en djupborrad brunn, 30 meter.
När vi tog över visade förre ägaren att det fanns ett utlopp från brunnen i form av en slang som tog hand om det vatten som steg över en viss nivå i brunnen. Där strömmade vatten i jämn takt hela tiden, med hjälp av häverteffekten.
Efter någon vecka kan flödet upphöra och då tar man en gammal hederlig handpump och pumpar igång det så att flödet fortsätter. Han visade hur man gjorde och jag såg att det funkade.

Ett bra sätt att alltid ha rinnande vatten på tomten, men jag brydde mig inte så mycket om att det flödade så jag struntade i att pumpa. När jag nu vill ha flödande vatten igen, lyckas jag inte få igång det. Jag pumpar och pumpar. Jag suger med munnen i slangen och känner att det finns ett motstånd som säkert är vattenpelaren. Pumpen verkar OK. Jag pumpar kanske 100-200 gånger utan att lyckas. Behöver jag kanske pumpa ännu mer? Slangen är 16 mm om jag minns rätt. På vilken nivå den finns i brunnen vet jag inte.

Det kanske är så torrt i sommarsverige att det inte finns något överskott av vatten i brunnen.

Prototypen

Det kan finnas en viss risk att du har rätt eftersom jag testade innan det började regna i somras. Ska testa nu igen när det regnat. Blötare än så här lär det ju inte bli.
Men innan jag hinner testa kanske någon annan har någon annan idé?

fyll slangen med vatten från kranen, så behöver du inte pumpa så mycket innan häverteffekten tar vid

Det går inte eftersom anslutningen mellan slang/brunn är under mark.
Däremot kanske jag kan försöka fylla brunnen med vatten från en grävd brunn för att öka trycket uppifrån?

Är det bara en slät slang ner i brunnen utan ventiler och den använder häverteffekten så går det att spola baklänges med rent dricksvatten så att slangen är helt fylld, men det ska vara bra skjuts på vattnet så luften inte har en chans att vara kvar i slangen. Sedan är det bara att stänga kranen och koppla loss "spolslangen" och se om det rinner. Det som finns i slangen kommer att rinna ut, om det slutar efter det så finns inget vatten i brunnen som kan tas ut med hävert.

Prototypen

Så jag trycker helt enkelt ut eventuell luft i slangen bakifrån och hoppas att vattnet tar över åt andra hållet när luften är borta?

Japp, men gå nu ut och prova, seså, ut, prova och rapportera.

Prototypen

Oki doki, men systemet ligger 5 mil härifrån och jag ska inte dit förrän onsdag eller så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.