3 293 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Legionella och golvvärme?
Hej!
Vi gjuter ett mellanbjälklag i betong mellan våningslanen. Det blir golvvärme även i övervåningen som gjuts in i underdelen av bälklaget på 20 cm.
Under mellanbjälklaget har vi reglat upp ett installationsutrymme för all el, vattendragning och annan installation. Därefter lite isolering och innertak (för bottenvåningen).
-Hur varmt kan det antas bli i installationsutymmet under bjälklaget när man kör golvvärmen?
-Kan det bli risk för legionellabakterier i kallvattenröret p g a värmen?
-Räcker det att man lägger en isolering runt kallvattnet för att vara säker?
Vi gjuter ett mellanbjälklag i betong mellan våningslanen. Det blir golvvärme även i övervåningen som gjuts in i underdelen av bälklaget på 20 cm.
Under mellanbjälklaget har vi reglat upp ett installationsutrymme för all el, vattendragning och annan installation. Därefter lite isolering och innertak (för bottenvåningen).
-Hur varmt kan det antas bli i installationsutymmet under bjälklaget när man kör golvvärmen?
-Kan det bli risk för legionellabakterier i kallvattenröret p g a värmen?
-Räcker det att man lägger en isolering runt kallvattnet för att vara säker?
Jag räkanar med att kunna få upp till 30 grader i kallvattnet då detta stått stilla ett tag.
Om jag inte missminner mig börja bakterien att trivas sämre vid 50 grader och jag har läst på andra inlägg här att returen på varmvattnet skall ha minst 50 grader.
Alla inlägg jag hittat handlar dock om vilken temp man behhöver på varmvattnet för att avdöda bakterien. Det står inte hur man skall tänka om man har problem med kallvatten som "blir för varmt"
Fler tips??
Om jag inte missminner mig börja bakterien att trivas sämre vid 50 grader och jag har läst på andra inlägg här att returen på varmvattnet skall ha minst 50 grader.
Alla inlägg jag hittat handlar dock om vilken temp man behhöver på varmvattnet för att avdöda bakterien. Det står inte hur man skall tänka om man har problem med kallvatten som "blir för varmt"
Fler tips??
Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer. Temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder.
Ovan är hämtad från Information om legionella
Detta ger väl egentligen inte svar på din fråga hur hantera kallvattnet. Men input vilka temp. som är kritiska.
Tror dock att man i normalfallet har så pass omsättning på sitt tappkallvatten så det att det uppkommer legionellatillväxt i dessa ledningar kan inte vara stor risk (min personliga åsikt utan att vara expert)
Ovan är hämtad från Information om legionella
Detta ger väl egentligen inte svar på din fråga hur hantera kallvattnet. Men input vilka temp. som är kritiska.
Tror dock att man i normalfallet har så pass omsättning på sitt tappkallvatten så det att det uppkommer legionellatillväxt i dessa ledningar kan inte vara stor risk (min personliga åsikt utan att vara expert)
Klicka här för att svara