Byggahus.se

Kommer jag få problem?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Tjena,

Bor i Mölnlycke (ca 1mil från GBG). Fått in kommunalt vatten & avlopp. Var svårt gräva speciellt djupt på tomten pga massa stora sprängsten och svårt komma åt med grävare. Kom ner mellan 40 - 60 cm. Grundaste delen som vattnet ligger på är ca 40cm. Jag har klätt vattenslangen (sån där stenhård styv svart slang med blå linje i, PEM?) med isolerande rör typ Armaflex och dessutom lagt frigolit ovanpå rören (jord/grus imellan) och sen fyllt på med mer jord.

Har även elkabel i vattenslangen som ger effekt om 10W/meter. Tror ni jag kommer behöva använda den? behöver man gräva djupare/fylla mer ovanpå när man isolerat vattenslangen sm jag gjort?

tack på förhand!

/E

2. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Jag har ungefär samma situation som du, fast mitt hus är en sommarstuga. Jag har en värmekabel i slangen som jag tänker använda vid behov, alltså om det skulle frysa. PEM-slangen klarar att frysa med vatten i (till skillnad från till kopparrör).

Om jag hade bott permanent som jag antar att du gör så skulle jag fixa en termostat till värmekabeln så att den sköter sig själv. Temostatens givare ska sitta vid slangen på det grundaste stället, eller det ställe som löper störst risk att frysa.

Om man bor permanent så klarar man sig längre under köldknäppar tack vare att vattnet oftare är i rörelse.

3. M
    Moderator · Nivå 18
    Tror inte du kommer att få minsta problem ens utan värmekabel. Markisolering isolerar riktigt bra och du har det ju inte särskilt kallt där nere i södern :)

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Gissar att du får använda värmekabeln var 10:e år eller så...inga problem alltså!

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Om du lagt frigoliten dirket mot slangen och tvärsöver så det blir 120 cm brett så fryser det inte ens i Norrland, jag har provat.

Protte

6. E
    Medlem Nivå 1
    "Om du lagt frigoliten dirket mot slangen och tvärsöver så det blir 120 cm brett så fryser det inte ens i Norrland, jag har provat."

Det ligger lite (ett par cm) jord/0.18 grus mellan vattenslangen (som har värmekondom på sig) och frigoliten. Bredden på frigon är ca 50cm, lika bred som schakten mao. Vattenslangen är strajpad mot avlopssröret (110) och ligger så djupt jag kunde få den.

Låter som om jag förmodligen inte behöver oroa mig men för säkerhets skull så kommer jag, som pepe föreslog, sätta en termostat på elkabeln som per auto drar igång den. Vid vilken temperatur bör den kicka igång? några minus?

Tack för all hjälp!

Mvh E

7. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Använd värmekabeln först när det frusit och med ett dagligt användande av vatten och avlopp så tillförs värme via vatten och avloppsvattnet.

Den cm grus gör nog ingen skillnad.

Protte

8. M
    Moderator · Nivå 18
    Håller med. Spar du elen så länge och se vad som händer

9. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Jag instämmer med prototypen och mats_o. Termostat är överkurs. Särskilt om du redan grävt igen.

Förmodligen skulle en termostat dra igång värmekabeln en hel del i onödan.

Frågan är vilken sorts person du är. Är du intresserad av om och hur ditt hus fungerar? Vill du spara el? Vill du veta vad som händer när det händer? Eller vill du bara att allt ska fungera?

10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Du behöver ingen termostat, har det varit -25 eller så i två veckor kan du peta igång värmen, om ens då...

11. S
    Medlem Nivå 6
    Jga tror heller inte at du kommer att få problem. På sommartaället i Stckholmstrakten ligger vattnet 60 cm ned med en 5 cm, 60 cm bred rockwoolskica över. Isoleringen buggdes som en låda öppen nedåt. En halv skiva stående i graven , grus runt rören och en hel skiva på toppen. Dubbla skivor uner väg där snön skottades bort. Enl. grannen, experten, skulle det statistiskt sett frysa var 20 år. Vi har haft det så sedan 1970 och hittills har det aldrig frysit, trots att huset stått obebott flera veckor då det varit kallt. Gbg bör dessutom lite högre dimensionerade yttertemperatur.

Jag blir dock lite fundersam över "kondomen" den borde inte göra någon större skillnad annat än frsena frysningen något. Iden med att isolera ÖVER rören är dubbel. Att stänga ute markkylan från ytan och stänga inne värmen från underliggande mark. Den oinvigde kan få för sig att lägga isolering både under och över röret, men då fryser det lik förbenat det ar bara längre tid innan det inträffar. Och längre inann det tinar också.

12. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Jo det är nog så att armaflexen gör varken till eller från utom i plånboken där det är mest från, nu var det bara så att detta är redan gjort och trådskaparen har lärt sig att fråga först.

Protte