Håller på med köket och börjar närma mig montering av stommarna.

Men innan jag monterar upp skåpen så måste jag lösa rördragningen för vattnet.

Jag har flyttat diskbänken från långväggen till kortväggen under fönstret. Ca 2 "rörmeter" bort. Avloppet drog jag i bjälklaget, men jag ville inte dra vattenrören i golvet då det skulle kräva en dold skarv under klinkergolvet.

Så nu kommer vattenrören (prisol) upp ur golvet ungefär där diskbänken var förut. Även ett avlopp sticker upp där eftersom jag ska ha diskmaskinen precis bredvid. Jag tänkte dra rören till diskbänken i sockeln under skåpen bort till diskbänken.

Första tanken jag hade var att koppla på diskmaskinen med t-koppling där jag skarvar rören (alltså under skåpet, precis bredvid diskmaskinen). Men det skulle få till effekt att det blir svårt att komma åt eventuell Ballofix för avstängning.

När jag igår inventerade leveransen så såg jag dessutom att blandaren till diskbänken hade inbyggd anslutning för diskmaskinen och började jag fundera på om det är bättre att koppla diskmaskinen dit, trots den extra längden på 2m?

Ska jag isåfall dra slang från blandarens koppling eller lägga en fast prisol som går tillbaka till diskmaskinen?

Förstod någon vad jag menar? Gjorde en grov skiss på kommande placering samt en bild från byggtiden så kanske det klarnar.

• vatten_disk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0925a.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här i efterhand så kan jag bara säga att det var dumt att inte lägga ned rör i bjälklaget, skarven kan du ha ovan golv iaf.

Jag skulle dragit rör fram och tillbaka till diskmaskinen, Skulle det gå att sätta en kran invid diskmaskinen som man bekvämt kommer åt så går väl det också.

Bara en undran? då diskmaskinen hamnar så vid sidan om, har ni någon avställningsyta ovanpå / vid sidan om diskmaskinen för att kunna trava om diskgodset på väg till/från maskinen.

Prototypen
Edit: då man inte ser skissen medan man skriver så är det kanske inte så långt mellan diskbänk och maskin.

prototypen skrev:
...lägga ned rör i bjälklaget, skarven kan du ha ovan golv iaf.
Ok. Det var en tanke jag inte tänkte på. Att rören skulle gå upp ur golvet och tillbaka ner. Visste inte att det är brukligt. Men såg heller inte just den delen som ett problem då rören går väldigt dolt ändå efter väggen i sockeln.

prototypen skrev:
...kran invid diskmaskinen som man bekvämt kommer åt
Jo, det var ju min tanke egentligen. Men vad är bekvämt? Den skulle i så fall hamna i sockeln på skåpet bredvid, vilket innebär att man bara skulle komma åt den om diskmaskinen är utdragen. Jag ringde till en bekant som är rörmokare (en sån som aldrig har tid att komma förbi) och han tyckte jag skulle sätta en t-koppling direkt och inte använda blandaren. Beslutsångest nu...

prototypen skrev:
Bara en undran? då diskmaskinen hamnar så vid sidan om, har ni någon avställningsyta ovanpå / vid sidan om diskmaskinen för att kunna trava om diskgodset på väg till/från maskinen.
Jag ritade inte in de övriga köksskåpen på skissen, men det är sammanhängande bänkyta hela vägen. I hörnet mellan diskmaskin och diskbänk är det ett sånt där hörnskåp med "snurr" i som bygger 90cm i varje riktning.

Kommer man inte åt kranen bekvämt så blir den aldrig använd och brister då slangen till diskmaskinen då du är på Bali så kan du åka hem och fortsätta bada.

Låter bra med avställningsytan.

Prototypen

Staffans2000
Koppla ihop diskmaskinen via blandaren. punkt slut!
Att draga några extra meter prisol är inte mycket att våndas över, men använd en slang i slutet så att du kan draga ut maskinen vid behov. Du behöver inte vara så noga med klammningen, då rören är dolda. bocka en spik över dom, eventuellt med en extra bit prisolisolering emellan eller använd ett svep.

Detta "problem" är helt i klass med mitt ackumulatortanksbygge, om ändå någon hade kommit förbi och sagt-Vad håller du på med? så hade jag sluppit en massa onödigt avanserade lösningar som förvisso kommer att fungera bra men inte heller förbättrar konstruktionen något nämnvärt!

Dessutom, är det inte så att försäkringsbolagen numera kräver att avstängningen inte får sitta dolt utan måste sitta så att man enkelt kommer åt den och man förstår att är rätt kran?

Nu har jag ju sån tur att "fru it-snubben" jobbar på försäkringsbolag, så det är redan kollat. Finns inget om att avstängningen inte får sitta dolt. Inte i vårt bolag iallafall.

Hade för mej att jag läst det nånstans men det kan ju som sagt variera mellan bolagen. Om jag inte minns helt fel så var kravet att avstängningen skulle sitta på disklådsblandaren. Men villkoren ändras ju oftare än en del byter skjorta! ;)

Har också förlängt vvs och avlopp då jag ahr ett par meter mellan diskmaskin och avlopp/på-avstängning. Borde man inte fixera slangarna på något sätt? De lär väl slå när vattnet töms eller den pumpar in nytt vatten? Bör/måste man också ha ett skydd så man ser om kopplingarna läcker?

diskmaskinsavstängningen ska sitta lätt åtkommligt....punkt slut! Antingen om man kopplar på BL eller drar fram rör och sätter en minikulventil i framkant av skåp. Avlopps slangen från diskmaskinen ska fixeras i skåpet. Blandar rören ska även fixeras i bänkskåpet. Samt alla genomföringar i skåps inredningen ska vara täta, antingen siliconas eller på lämpligt sätt tätas, droppskydd eller ska det läggas plast matta i skåpet.

Dra pex i skåps socklen...koppla DM på Köks BL

Själva inkopplingen är monterad så den är den e jag klar över men det är ca 1,5m slang som ligger på golvet mellan DM och diskho(under framkant av skåp), där avlopp och vattenslang sedan är skarvad under skåp har jag lagt ett skydd(ett sånt som manska ha under DM för att se om vattenläcka uppstår), frågan är om man sedan beöver fixera slangarna något då de kanske slår mot golvet då DM tappar eller hämtar vatten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.