3 025 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Läcka golvisolering?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Skulle nog vara bättre om golvet under och väggen bakom karet är heltätt.
Protte
Protte
Bara så att jag förstår; menar du verkligen att om det rinner ut vatten under badkaret så rinner det genom golvet ned till rummet i våningen/källaren under. Med isolering tolkar jag att du menar tätskikt.
Om det är så har du problem, med betonggolv så kan vatten vid läckage även ledas till ställen som du inte ser och skapa stora skador, vilket måste åtgärdas.
Eller skojar du med oss??
Om det är så har du problem, med betonggolv så kan vatten vid läckage även ledas till ställen som du inte ser och skapa stora skador, vilket måste åtgärdas.
Det läckte lite genom badkarsventilen några ggr och rakt ner till förrådet under.AndersS skrev:Bara så att jag förstår; menar du verkligen att om det rinner ut vatten under badkaret så rinner det genom golvet ned till rummet i våningen/källaren under. Med isolering tolkar jag att du menar tätskikt.
En del kallar det isolering har jag hört, fast det brukar vara något annat.
Jag brukar ha koll efter fuktfläckar, varför skulle jag skoja, jag har haft läck från tak förr.
Det låter för som du har ett badrum som kräver renovering och speciellt med tanke på dess ålder.
Att jag tolkade det som att någon skämtade var att du beskrev det som ett litet problem att minsta vattenläckage rinner ned till våningsplan/källare under, men att det sedan självtorkar. I normalfallet är detta ett mycket stort problem då läckande vatten kan ge stora skador på ett hus.
Att jag tolkade det som att någon skämtade var att du beskrev det som ett litet problem att minsta vattenläckage rinner ned till våningsplan/källare under, men att det sedan självtorkar. I normalfallet är detta ett mycket stort problem då läckande vatten kan ge stora skador på ett hus.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
PÅ den tiden var det så att det kletades tjära under badkaret för att täta, tyvärr håller inte det iall evighet. Har själv så, dock verkar det hålla tätt, men ska renovera så småningom då jag inte vill ha badkar. Tycker det är en snållösning utan dess like, klinker fram till badkaret o sen inget alls förutom tjäran. Masoniten på väggarna är inte ens målad där det inte syns.
Läcka på konstant rinning är värre, detta är avlopp under kontroll och droppade på en väska under. Läckan är tätad, behöver man brassa på värme för att torka?AndersS skrev:Det låter för som du har ett badrum som kräver renovering och speciellt med tanke på dess ålder.
Jag tror det kan självtorka och ska kolla ytterväggen när det är ljust ute.
Vi har tjära på väggarna under karet, jag ser bara betong på golvet:eek: Byggaren som bodde här innan bytte fönster för 15 år sedan och spikade på masonit ovanför badkaret, gäller att ha koll så det inte går fukt i väggen.Amarace skrev:PÅ den tiden var det så att det kletades tjära under badkaret för att täta, tyvärr håller inte det iall evighet. Har själv så, dock verkar det hålla tätt, men ska renovera så småningom då jag inte vill ha badkar. Tycker det är en snållösning utan dess like, klinker fram till badkaret o sen inget alls förutom tjäran. Masoniten på väggarna är inte ens målad där det inte syns.