Byggahus.se

toalettstol

1. K
    Medlem Nivå 2
    Hej

Jag har ett problem i mitt badrum som jag skall gå igång att bygga. Huset är nybyggt (sedan 2 år). Rörkillen som lade rör innan plattan göts var klantig och avloppsröret till toaletten kom 50 cm fel i sidled. Jag tänkte som lösning på detta bygga ut en "låda" på väggen ca 1.1 cm bred och dra röret däri. Sedan hänger jag en vägghängs toalett ex ifö cera på där.

Problemet är att jag inte vet hur jag skall få fast toaletten ordentligt. Det finns en konsoll att sätta i väggen, men den vvs firman jag pratat med brukar endast ha en förstärkt vägg med trä och skruva i detta. Vad är det man skruvar fast stolen med? Är det gängad skruv typ fransk eller tätgängad M12 med mutter?

När jag väl har byggt min låda kommer jag ju inte åt den på baksidan mer så det måste ju bli rätt innan tätskikt och annat är på...

Någon med erfarenhet?
    som parantes vill jag inte ha med den tidigare rörkillen att göra då han är både klantig och otrevlig.

2. Jesca_j
    Medlem Nivå 11
    Med toastolen följer det monterinngsanvisningar.

Vi har en IFÖ Cera vägghängd och den sitter med två stycken M12 gängstänger som är fastsatta i en förstärkt vägg reglad med 2tum6. (Genomborrat och fäst med kontramuttrar på insidan).

3. S
    Medlem Nivå 6
    Det finns toamoduler med inbyggd cistern och vägghängd WC mot modulen. Ex Svedbergs och Ifö. Varför inte låta rörfirman sponsra en sådan. Kostar ca 8000 kr totalt.

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Alternativet är en vanlig på golvet med utlopp bakåt och sedan lite vanliga rördelar.

Protte