Byggahus.se

Vad får man ha på vinden?

1. L
    Medlem Nivå 1
    Är det tillåtet att ha matningen och returen på golvvärmen från pannan över vinden fram till fördelaren?:confused:

2. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Går det att lufta rören?
    Varför skulle det vara förbjudet??
    Kan det frysa? Kallvinda? varmt vatten fryser ju inte.

Protte

3. L
    Medlem Nivå 1
    Ja, rören går att lufta.
    Nja, kändes bara osäkert att ha vatten rinnande i taket... Men eftersom rörisen har strulat till det och lagt kallvattenrören och golvvärmematningen bredvid varandra i plattan så skulle det kännas säkrare att få bort golvvärmen därifrån och mata den via takbjälkarna istället (legionella...).
    Kom på det som en ev fungerande idé, kan inte få tag i rörisen för besked huruvida detta är tillåtet, eller kan fås att fungera bra eller inte.

4. perra i skogen
    Medlem Nivå 6
    Då skulle jag hällre lägga kallvattenrören i taket.

5. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Är verkligen legionella ett bekymmer? Vattnet är ju inte direkt stillastående.

Protte

6. L
    Medlem Nivå 1
    Ett av badrummen kommer inte att användas så ofta så det är därför jag är lite orolig.
    Är det ok att lägga kallvattenrören i taket då? Tack för tipset förresten!

7. A
    Medlem · Nivå 9
    Om du med vinden menar en oisolerad vind bör du vara försiktig.
    Tänk på att vatten fryser!

8. perra i skogen
    Medlem Nivå 6
    Föresten. Ligger alla rören i plattan? Eller ligger dom under plattan? För ligger dom under så kommer du nog inte att få så mycket värme in i vattenröret. Är det rir eller koppar till kallvattnet? Är det rir så minskar risken ännu mer att värmen skulle orsaka att ditt kallvatten skulle kunna bli hällsofarligt, vilket jag tror att risken för det är väldigt liten iaf.

9. L
    Medlem Nivå 1
    Alla rören är rir, och de ligger tillsammans i översta cellplastlagret. Det låter nästan som om jag törs låta det vara som det är då!?
    Vinden är iofs isolerad.