Byggahus.se

Dumsnål att inte byta stammen

1. P
    Medlem Nivå 6
    Håller på att fixa i tvättstugan i källaren. Ska ha i ett bad mm sedan ska allt kaklas. Har bilat upp runt den gamla gjutjärnsbrunnen och gör en ny kanal i plattan till den nya brunnen till badet.

Frågan är nu om hur dumsnål jag är när jag funderar på att gå på gjutjärnsavloppet mitt i rummet och inte ta allt inklusive stammen som kommer från övervåningen. (Det är bytt där uppe så det är plast som kommer ner).

Mitt arument är att jag ändå inte kommer att byta allt i de andra rummen i källaren. Motorvägsavloppet, 10 m går på andra sidan väggen.

Är det extra känsligt där stammen kommer ner?

Huset är från 1951 och rören ligger under plattan i vanlig sand. Golvbrunn och rör ser och känns välhållna utvändigt. Har inte sågat av röret ännu så jag kan se insidan och godstjockleken.

2. P
    Medlem Nivå 1
    Jag har precis fixat avloppet i min tvättstuga i källarn. (Byggt 1952)
    Här var ett rör knäckt vid en muff. Min teori är att eftersom golvbrunnen är fastgjuten i golvplattan och röret ett par meter bort sitter väl förankrat i betongsulan under en bärande vägg så har det hårdlödda, stela röret gett vika när huset har rört på sig.
    Nu bytte ju jag alla rören till plaströr för att de gamla järnrören p g a detta var fulla med lera och jag tyckte att det var dumt att låta gammalt skit ligga kvar när jag ändå var där och rotade, men en anledning kan ju även vara just detta. Järnrören spricker om huset sätter sig en aning, medan plaströren flexar. Kostar ju inte mer än några hundringar med nya rör, och så är det roligt att få dit fräscha grejor.

Att inte byta rören känns lite som att lacka om bilen utan att fixa rosten först...

3. B
    Medlem Nivå 5
    Ursäkta att jag lånar tråden lite!

pugho; Hur gjorde du när du bytte till plaströr, gjöt du dem stumt i betongen, eller gjöt du dem i en sandbädd?

// Kim

4. B
    Medlem Nivå 5
    Puu;

Jag håller på att byta mina gjutjärnsrör. Facit från mig är följande;

Stammen från köket är jätterostig med synliga rosor på utsidan av röret.

Stammen från badrummet (WC,TS) Såg ut som ny i godset. En del rost i skarvarna men fortfarande helt tätt.
    Den stammen hade nog hålligt i 30 år till...

Mvh. Kim

5. P
    Medlem Nivå 1
    Jag la dem som gjutjärnsrören låg, i en sandbädd under källargolvet. Sen gjöt jag på en ny betongkaka precis som det var innan, några centimeter tjock. Blev ändå en 150kg betong att gjuta.

6. R
    Medlem Nivå 2
    Böjar och gren är det som generellt brukar vara i sämst skick.

Vid korrosion reagerar järn med syret i vatten och i luften. Detta sker genom elektromagnetism, vilket gör att gjutjärnet kan vara opåverkat med 3 mm godstjocklek och inom en centimeter är det små hål. Man räknar att i snitt korriderar ett gjutjärnsrör 1 mm per 10 år. Stora variationer förekommer dock.

Det är mycket svårt att bedöma rörens skick. Börjar det synas små mörkbruna prickar på avloppsrören där de är synliga, är det hög tid att vidtaga åtgärder. Ingjutna rör kan ha rostangrepp som har gått igenom röret utan att synliga vattenskador har uppträtt. Men vid en rengöring av rören lossnar beläggningar bestående av fett m.m. och läckaget blir ett faktum.
    Byt så mycket det går medans du håller på lönar sig i slutänden.