Jag har egen brunn men har valt att dra in kommunalt vatten. Jag vill ha kvar det egna vattnet att använda till tvättmaskin och trädgård men vill ha möjlighet att använda det kommunala om brunner sinar eller pumpen strular. För det tänkte jag sätta en kulventil på ledningen so går till tvätt och vattenutkast men när jag pratade med en rörmokare idag hävdar han att man inte får ha både kommunalt och eget vatten på samma nät. Någon som kan bekräfta att det är så? Finns någon alternativ lösning?

Säg att du får smittat/dåligt/saltinträngning etc vatten i din brunn. Då ska det helst inte på något sätt komma i kontakt med kommunens vatten och det gör det ju om du kör in dem i samma nät.

De jag känner som har egen brunn för bevattning eller annat har brunnen kopplad på separat nät (oftast då till utkastare i trädgård och på garageuppfart).

Du får väl förbereda någon form av (någorlunda) snabbkoppling som du kan använda för att koppla över om brunnen sinar.

/John

Man får ej sammankoppla de på ngt sätt, utan enbart det ena alternativet

Du måste också sätta vattenmätare på ditt eget vatten om det rinner ut i det kommunala avloppet. Du får alltså betala (lika mycket) för det egna vattnet utöver själva driften av pumpen.
Precis som john_l skriver är det många (inkl. mig själv) som använder egna vattnet för bevattning eftersom detta rinner bort som dagvatten, till skillnad mot spillvatten.

Bevattnar du med eget vatten gäller också tillfälliga bevattningsförbud din egen brunn.

Tack för alla svar. Den egna brunnen har dålig kapacitet så jag tar bort den helt.

Johan Gunverth skrev:
Du måste också sätta vattenmätare på ditt eget vatten om det rinner ut i det kommunala avloppet.

Bevattnar du med eget vatten gäller också tillfälliga bevattningsförbud din egen brunn.
Det här var två nyheter för mig. Jag har också dubbla system i sommarstugan. Vi fick kommunalt VA efter att vi köpte. Brunnsvattnet har jag nu bara till utevattnet.

Men kommunen (Strängnäs) sa bara åt mig att jag inte fick koppla ihop systemen, inget annat. Kan det vara olika från kommun till kommun? Kan det vara mindre noga med fritidsbostäder.

I höst ska jag titta på vattenräkningen. Om förbrukningen ligger långt under minimiavgiften så åker nog brunn och pump och hydrofor ut. Enda anledningen att ha det kvar är ju ifall det kommunala sinar, eller om det blir bevattningsförbud. Men platsen i min lilla källare är dyrbar, och man kanske kan få några tusen för anläggningen.

tio_Pepe skrev:
Det här var två nyheter för mig. Jag har också dubbla system i sommarstugan. Vi fick kommunalt VA efter att vi köpte. Brunnsvattnet har jag nu bara till utevattnet.

Men kommunen (Strängnäs) sa bara åt mig att jag inte fick koppla ihop systemen, inget annat. Kan det vara olika från kommun till kommun? Kan det vara mindre noga med fritidsbostäder.

I höst ska jag titta på vattenräkningen. Om förbrukningen ligger långt under minimiavgiften så åker nog brunn och pump och hydrofor ut. Enda anledningen att ha det kvar är ju ifall det kommunala sinar, eller om det blir bevattningsförbud. Men platsen i min lilla källare är dyrbar, och man kanske kan få några tusen för anläggningen.
Det är ju rätt naturligt egentligen. Det är avloppshanteringen som kostar pengar för kommunen, men det är i princip omöjligt att mäta hos producenten (du). Alltså mäter man den leverade vattenmängden istället. Skulle du använda eget vatten och släppa det som spillvatten blir det dyrare för kommunen eftersom de får mindre intäkter från dig, trots att det är samma belastning.

I Göteborgs Kommun är det lite lustigt med bevattningsförbudet. Det gäller enbart eget vatten, ej kommunalt. Vi har ju Göta Älv och den behöver gärna dräneras lite extra. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.