Funderar på att borra en brunn för dricksvatten. Grannen har ett jätteflöde och jag vet att han har en hydropress som bara är nedsänkt i hålet istället för djupvattenpump. Om jag får ett jätteflöde kan man sätt så eller vill man komma ner längre av någon anledning mer än ett större vattenmagasin. hur djupt brukar vattenpelaren stå?

Grannen har skippat sin pump pga att den skadad elkabeln hela tiden och det blev dyra rep.kostnader

Är du helt säker på att han har en hydropress i en borrad brunn? Jag undrar, eftersom, så vitt jag vet, en hydropress är väldigt stor i förhållande till den diameter en borrad brunn brukar ha (dvs 100mm).

Nån hydropress får inte plats i en borrad brunn, skaver pumpen av elkabeln är monteringen felaktigt utförd.

Och en hydropress kan inte pumpa upp vatten.

Protte

Klantigt skrivet jag menade inte att själva enheten var nedsänkt utan han tar upp vattnet med annan typ av pump än djupvattenpump.

Han har inte heller en ejektorpump utan någon typ av jetpump eller liknande!

Skaver kabeln sönder så är den för lång och inte tejpad. Den hänger troligen nedanför pumpen och vid starter så rycker pumpen till och kabeln skaver mot bergväggen. Tejpa kabeln rejält och montera en 73mm pump om det är borrat 4" är det 5" så kan en 100mm monteras. //Danny

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.