Hej!
Jag tänkte dra in vatten i köket i kolonistugan. Om man köper en diskbänk så brukar det väl följa med en såkallad vattenlås. Jag undrar vilken typ av rör man kopplar till vattenlåset om man vill leda diskvattnet genom golvet och under stugan till en nergrävd tunna. Finns det standardrör man kan använda till detta?. Min tanke var att leda vattnet till en nergrävd tunna och koppla en vanlig vattenslang till en dränkbar pump för att sedan tömma tunnan då och då. Det finns ju bara sommarvatten i stugan så jag tänkte att detta var en enkel lösning som räcker för våra behov i en kolonistuga.. Om någon har andra tips så är jag tacksam för alla tips!

Du kan använda vilket typ av avlopps rör som helst.
På landet har jag ett vanligt 50 PP rör ner genom golvet till en tunna.
Jag filtererar ut mitt diskvatten i marken direkt utan pump.

Emil

antar att man skall fästa röret i vattenlåste på något sätt så att det inte kan läcka ut..men det kanske är standardstorlekar på detta...
filtrerar du vattnet genom att borra små hål i tunnan? frågan är om koloniföreningen eller kommunen tycker om denna lösningen...har hört att man helst ska sprida diskvattnet ut över tomten...
tror ni att lösningen med en vattenslang kopplat till en dränkbar pump i den nergrävda tunnan fungerar?kan man förresten koppla en vanlig vattenslang till dem billigare dränkbara pumperna?

Jag har lagt en dräneringsslang från mitten av tunnan, på så vis får jag som en liten slamavskijare så inte dräneringsröret sätter igen. Man kan sätta en vanlig vattenslang på en enkel dränkbarpump men det kommer gå ganska långsamt att tömma tunnan, men det kanske är bra om du skall sprida ut vattnet över tomten.

Emil

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.