Visst är det nån "ny" regel att vattenledningar skall komma ur väggen vid ny/ombygge ?
Gäller det både ex. vatten till ett tvättställ som vatten till ett element?

Finns ingen sådan regel vad jag vet. Snarare tvärtom. Sedan ett antal år tillbaka är det inte tillåtet med dolda skarvar, vilket ledde till att utanpåliggande rörinstallationer blev vanliga.

Genom att dra pex-rör (plast) kan man dra skarvlöst långa, icke-raka sträckor och därmed gömma installationen i väggen.

Reglerna gäller tappvattnet. Ditt värmesystem är ett slutet system med en begränsad mängd vatten. Det anses därför inte lika farligt med en läcka i detta, så dolda skarvar är tillåtna.

Regeln är inte "ska komma ur väggen" utan "får inte komma upp genom golvet"

Det är väl BARA fördelar med rör ur väggen.

Protte

Matss skrev:
Regeln är inte "ska komma ur väggen" utan "får inte komma upp genom golvet"
Ähum... Hur får man då upp rör från en våning till nästa?

upp i väggen kanske :) pricka rätt e nog mottot

Men om man då propsar på utanpåliggande installation?
Jag lär ju inte dra utanpå väggen, upp genom innertak, sedan in i väggen på 2:a våningen och ut genom densamma?

Jag har då aldrig hört talas om en sådan regel, utan det är "bara att dra" så länge du inte bygger in skarvar och kopplingar som inte får byggas in.

Ingen har i alla fall sagt något om mina alldeles nya och blanka rör till radiatorerna som sticker upp genom golvet och in i radiatorn.

Inte Anticimex, inte Folksam och ingen annan heller som synat av renoveringen..

Redigerat:
Regeln avseende rör som går genom golv gäller rum med tätskikt.

Åhå... Det förklarar en massa.
Jag ber om ursäkt om jag kvaddade en tråd...

gluecifer skrev:
Visst är det nån "ny" regel att vattenledningar skall komma ur väggen vid ny/ombygge ?
Gäller det både ex. vatten till ett tvättställ som vatten till ett element?

Finns väl bara fördelar med att få ALLA rör ut genom vägg istället för golv i alla rum... speciellt badrum där du har vatten.... nu för tiden borrar man inte ens fast muggen i golvet ... utan man siliconerar fast den för att inte man vill ha hål igenom tätsikt....
/B

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.