För ett litet tag sedan så fick vi ringa ut slamsugare akut då vi hade stopp i avloppet. Jag låg inne på soffan höggravid med foglossningar, så det var mina föräldrar som tog emot slamsugaren. Slamsugarkillen hade då muttrat något om att vår trekammarbrunn var felvänd?!? Mina föräldrar frågade inte mer om detta och jag har sedan haft lite annat (typ bebis och så..) i tankarna än att ringa upp honom och fråga.

Frågar nu er till att börja med - hur tusan kan en trekammarbrunn vara 'felvänd'?!

Vi har haft problem med att det då och då stoppar upp ibland och vattnet stannar kvar i avloppet - men förutom denna gång vi fick ringa slamsugaren så har det alltid löst sig av sig själv eller efter någon spolning i toaletten. Det slurpar till och så rinner allt ner.

Det är föregående ägare till huset som har grävt ner tanken (för ca 5 år sedan) och han har fått den godkänd. Kan detta ses som ett dolt fel?

Hej.

Ja, en trekammarbrunn kan teoretiskt sett vara felvänd även om det låter väldigt otroligt.
Den har ett rör in och ett rör ut (oftast). Det inkommande (vatten från huset) ska sitta högre än det utgående just för att undvika bakfall. Båda rör är i regel av dimesion 110mm och jag antar att en riktig klåpare skulle kunna vända tanken fel och använda det utgående som inkommande men som jag skrev så låter det väldigt långsökt. Mitt tips är, lyft på locket och titta, man ser det klart och tydligt med blotta ögat. Mer troligt är att ni har bakfall någonstans i rördragningen. Prova att spruta vatten med vattenslangen in i röret som leder från huset (i tanken) och se om det rinner ut direkt. Verkar det inte göra det så är det bakfall. (bakfallet kan även finnas någon annanstans där det inte är lika synligt) Vid bakfall byggs det till slut upp en propp och det kan ibland frysa vintertid beroende på hur djupt rören ligger. Om det "slurpar" till ibland beror det i regel på att det är på väg att proppas igen. Bakfall måste göras om, finns ingen väg runt. Innan ni börjar gräva kan ni dock ringa en spolfirma, de kan spola rent i rören och även filma och då får ni veta definitivt om det är bakfall någonstans. Kostar drygt 3000 (give or take) men då får ni i alla fall veta hur det ligger till.

Jag skulle alla gånger säga att det är ett dolt fel!!

Lycka till.

Mvh / Azkel

Fel kan det säkert vara, men inte ett dolt fel. Det går ju uppenbarligen att se felet.

Du har en poäng andersmc, det är ju synligt om man öppnar tanken och vet hur det ska se ut.
Min tanke var att en köpares undersökningsplikt förvisso är nästintill allomfattande men rimligen borde förra ägaren av huset märkt detta (då han installerat den) och i min värld försummat sin upplysningsplikt när han inget nämnt. Jag tror att CiA har ett case, å andra sidan är allt detta ren spekulation då jag inte vet om tanken är felvänd eller ens om det är bakfall...

Felvänd? han kanske menade att ni inte har fall till brunnen.
Finns det någon luftning på avloppet? Jag hade också problem med vattnet i wc det gurglade och jag viste att jag hadde bakfall och ingen luftning. Jag lättade lite på locket på avloppet (högsta punkten) och sedan funkade allt kanon trots bakfall.

Är det en plast eller cementbrunn?
Cementbrunnar är det sällan fel på, om det inte är en gammal anläggning.
Med plastbrunnar är det annorlunda. Under mina år som slamsugningsarbetare såg jag ett otal olika konstruktioner. Den ena mer korkad än den andra. Det fans även bra plastbrunnar, men alla var inte det.
Om du vill veta hur en korrekt anläggning skall se ut så titta på avloppguiden.se där finns all man behöver veta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.