Hej!
Jag ska installera en vägghängd WC (IFÖ med tillhörande inbyggnadscistern). Detta kommer helst ske i en "låda" på väggen. Nu undrar jag om det är OK att dra avloppet horisontellt i denna lådan för att först en bit bort kopplas på en stam där även tvättställ och dusch ansluts? Givetvis dras allting med fall åt rätt håll :)
 
Är väl inget problem med det.

Protte
 
Avlopp kan dras horisontellt kortare sträckor, minns ej exakt men en meter
borde funka (jag kan kolla upp det om du vill veta exakt hur långt).
-Dock aldrig med bakfall.
 
hakaner skrev:
Avlopp kan dras horisontellt kortare sträckor, minns ej exakt men en meter
borde funka (jag kan kolla upp det om du vill veta exakt hur långt).
-Dock aldrig med bakfall.
Jag tror väl egentligen inte heller att det är något större problem. Har dock aldrig sett eller hört talas om en sådan dragning av avlopp för just toalett. Du får jättegärna dubbelkolla om du kan! d^_^b
 
Det ska alltid vara fall 1 cm/m är ett bra riktmärke.
 
Jag hittar inte åt vart jag läste om kortare horisontell delar,
så då kan jag inte rekommendera annat än angivet minsta fall:
1-1,5 cm/meter
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.