Nytt bekymmer stötte på mig när jag gick ner i pannrummet. Det var blött på golvet!
Ca 1x1m (och då ligger ändå golvbrunnen snett jämte pannan)
Så det känns som om att det har sprutat ut från den "ventilen" som sitter på sidan av pannan.
Nu droppar det dock. Vad är det, vad har hänt, varför och ska något åtgärdas?

Hjälp eller information uppskattas till en ovetandes!

Bild finns på min blogg med rubriken "Droppar från pannan"

http://ciialillan.blogg.se

Ser ut som någon sorts säkerhetsventil men den är helt malplacerad.

Har ni någon manometer som visar trycket i radiatorkretsen (elementvattnet), vad visar den?

Protte

Det där ser ut som avtappningskranen och den skall vara stängd samt med lock.
Ventilen är väl malplacerad där.Kanske kranen var otät och nån person satte säk.ventilen där i stället för lock.Prova att vrida igen kranen med en skiftnyckel.Brukar vara ett streck tvärs över tappen och som skall stå tvärs över vid stängd.

Vi har ju stängt av värmen i elementen så shunten står på 0. Det är väl mest det vi har ändrat på. Dock var det några veckor sedan.

Vi har två mätare, men om det är tryck eller grader har jag ingen aning om! Fast den mätaren som sitter på det orangea på pannan ska tydligen vara till oljepumpen, och den har tagits bort för flera år sedan. Så då återstår bara mätaren som sitter på röret. Ska kika.

Jag lägger upp nya bilder på blogger nu på mätarna och den lilla tampen. Sambon har blivit sagt att den är till för att fylla på systemet. Det är varmvatten som kommer ut..

Taxen - Nu har han vridit åt den och det slutade droppa! tack så mycket. Ska det vara så nu då hela tiden eller är det något man ska ändra på efter hand?

Då tar jag bort bilderna från pannan på bloggen nu.

Beroende på om ni har öppet expansionskärl på vinden eller slutet system med ett tryckkärl som brukar sitta bredvid pannan,så håller sig ett öppet kärl nivån med ett skvallerrör ner till pannrummet.Det går med andra ord inte att fylla för mycket i systemet,utan att det rinner ut en del.Slutet kan det ju bli för högt tryck i om man fyller på vatten och kan man behöva öppna den här kranen för att släppa ut lite ur pannan.Ett annat tillfälle kan vara om man skall tömma hela systemet.
Försök att ta bort den där ventilen och köp ett lock i stället.
Finns där de har lite sortiment av rördelar.T.o.m. Jula har det.

Det går ett rör upp och ut genom taket. Om jag minns rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.