Byggahus.se

pex 15mm mot R10

1. B
    Medlem · Blekinge · 112 inlägg

bjarne1

Medlem
    Hej har nya pex rör till badkaret, satt 12mm pex innan men nu e det 15mm uponor, eller snart iaf när jag hittat saker att koppla in det med
    För delaren har R10, och hittar inget att koppla 15mm pex mot R10 inv.
    Nån som har nåt tips?

Har hittat en som kanske fungerar,
    Q&E DR Rak inv gänga
    http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/rorkoppling_etc/wirsbo/koppling_Q&E.html

men kräver nåt verktyg man inte äger

2. B

bjarne1

Medlem
    Hm, verkar vara svårlöst. Kanske får byta hela fördelaren, men vore ju trist o jobbigt.

3. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 378 inlägg

MathiasS

Medlem
    Vad säger du om:

En RSK 187 0042
    En RSK 185 0216

...och sedan en nippel 15x10 (15inv, 10 utv gänga), tex artikel 4136 på rinkabyror.se.

Kolla i Wirsbos webkatalog för att se hur RSK-artiklarna ser ut. Det är FPL-px sortimentet du vill använda.

Ev finns det någon bussning med säte för halvkopplingen i ena änden och en invändig gänga i andra änden så att du kan använda en billigare nippel som mellandel, men jag är lite osäker på detta med den konade ytan mot halvkopplingens stödhylsa.

4. B

bjarne1

Medlem
    Tack för svaret.
    Kollat lite på det och är osäker på G till R steget.

En RSK 187 0042 ger g½ inv ok

En RSK 185 0216 ger g½ utv men hmm

en rsk 1851982 R1/2xG1/2 ger R½ uvt kanske

för sen ska man ju till R10
    Hitta G½ inv till R10 uvt gjorde jag inte.
    Den du skrev o dom jag sett verkar var R till R, (För R och G är väl helt olika gängor?)
    Sen står det bara 15zx10 på vissa, vilken gänga e det då..
    Jaja, ska prata men nån butik också, men bra att ha lite på benen innan.

5. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Näe R och G är inte olika gängor. Är det inte så att R är den metriska beteckningen och G används vid tumstorlekar? Rätt säker på att det inte är olika gängsnitt. M som du hittar som beteckning på en del nipplar för pex halvkopplingar är dock en annan gänga.

Det räcker därför med att du hittar en R15 invändigt gänga med R10 utvändig i andra ände, dvs den del jag länkade till på rinkaby.

Så här skriver någon om R vs G:

Rörgänga
    Rörgängan skall inte förväxlas med tum-måttet på 25,4 mm. Ursprungligen utgick man från ett rör som hade till exempel dimensionen 2" invändigt. Utvändigt gjorde man då en Withworth-gänga vilken då kallades 2"-rörgänga.
    Därefter har rörets godstjocklek förändrats medan den utvändiga dimensionen behållits. Nedanstående skiss visar mått i mm för de vanligaste dimensionerna.

6. B

bjarne1

Medlem
    Ok, tack.
    Lite förvirrande för en lekman.

7. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Ja det är det. Har själv en huvudvärk varje gång jag ska ha rörsaker men efter att ha bytt all vvs i huset så går det lite snabbare att komma på banan igen även om man inte alltid hittar dom snyggaste lösningarna på ett problem (något ska väl vara dom riktiga rörproffsen förunnat att kunna själva också!).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.