Hej hoppas nån kan hjälpa mig .eller har någon bra ide!
Har precis köpt en tomt med eget vatten, gamla ägarna trodde att pumpen var stulen. dom som sålde den och jag kom överens om att dom skulle sätta dit en ny pump. hålet skulle vara ca 40 meter djupt men när vi sänker ner pumpen går den bara ner 10 m sen är det stopp troligt så har någon klippt av slang och kabel och sängt ner den.
Är det någon som har en bra ide eller råd om vad jag ska göra
hur man får upp den eller finns det någon firma som håller på med sånt är det värt det, eller ska man borra ett nytt hål. tacksam för tips /Peter

Brunnsborrare är svaret på ditt problem, dom kan ev fiska upp pumpen eller trycka ner den så att du kan sätta en ny ovanför.

I Arga snickarn så fiskades det upp en kollektorslang som hade sjunkit. Så det går.

protte

elmont skrev:
...eller trycka ner den ...
Är detta verkligen att rekommendera? Du tror inte att en gammal pump liggandes i dricksvattnet kan orsaka missfärgning/smak med tiden?

Är den dränkbar så är den dränkbar...

En slamsugbil skulle säkert fungera för att suga tag i det som sitter fast.

Du kan ju anlita nån som filmar hålet så du får en uppfattning om hur det ser ut där nere. Brunnsborrare borde ha sån kamera, annars kan du anlita en sotare.

En sugbil kan teoretiskt suga till ett djup av lite över 9 meter så att den skulle kunna suga upp en djupbrunnspump är föga troligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.