Hej,

jag kollade under vasken i köket idag och blev lite fundersam över avloppet, se bifogad bildfil. Avloppsröret från den högra diskhon lutar "bakåt" vilket borde göra att vatten fastnar i röret. Är detta fel, eller är det något som inte är så farligt?? Jag bor i hyresrätt så jag tänkte ringa värden om det, men vill gärna kolla med lite mer erfarna personer innan jag ringer och skäller på värden. =)

Dessutom undrar jag ifall det skulle kunna vara fysiskt möjligt att koppla en diskmaskin till detta avloppet, exempelvis vid den röda pluggen till vänster?

• avlopp1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, nog är det galet kopplat det där. Vatten fastnar inte i den högra hon men ligger kvar i röret tack vare bakfallet. När du spolar i den högra hon sjunker vattnet undan tills det är i våg vilket är strax under den högra hons utlopp. På sikt kommer det bildas beläggning där och du riskerar en propp.

Dessutom så har du 2 "vattenlås" om man ser det så eller helt enkelt bara bakfall även på flexslangen som ansluter till det gråa röret. Det borde bubbla ibland när du spolar?

Det känns som att det är det är felvänt, vatten ska ju komma från högsta punkten och alltid ha fall och bara ett vattenlås. Jag hade velat vända på det hela eftersom den högsta hon sitter till vänster och avloppet ut sitter till höger i skåpet. Ja, jag tycker det ser ut som att du kan koppla in en diskmaskin just precis där du beskriver.

Hyresrätt?? Jamendåså, bara att ringa värden, detta är tveklöst fel!!

Mvh / Azkel

Det är bara att vända på konstruktionen. Den som är ansluten till höger idag ska sitta på vänstra vasken och vice versa. Sen kortar du slangen så att den inte buktar. Det där fixar du på 10 minuter och sen kan du dricka en byggöl och klappa dig själv på hantverkaraxeln när du är klar.

Diskmaskin kopplar du in i ploppen precis under den vänstra vasken.

/John

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.