15 741 läst ·
11 svar
16k läst
11 svar
Gråa avloppsrör till regnvatten?
Kan man använda "inomhusrör" vid anslutning till stuprören?
Hittar ingen säker info. någonstans....
Har i dagarna fått upp nya hängrännor och när stuprören skulle på plats så märkte jag att rören som går ned i mark var järnrör (lövrensarna hade större diam. 110m och passade inte). Dessutom var två lösa, det visade sig att de bara är/var skarvade med lite bruk mot betongrören 30-40cm ned i backen.
Eftersom det inte varit några problem på 40år så tänkte jag bara skarva på med plaströr istället. Men jag vill inte gå ända ned till marken med stuprören utan bryta vid sockel/fasad, tycker det blir fult/industriliknande då jag har en hög sockel och fasad.
Problemet är väl att jag misstänker att det inte går att måla "oranga rör" samt att de ska hållas under mark (delade åsikter på den punkten)
/Danso
Hittar ingen säker info. någonstans....
Har i dagarna fått upp nya hängrännor och när stuprören skulle på plats så märkte jag att rören som går ned i mark var järnrör (lövrensarna hade större diam. 110m och passade inte). Dessutom var två lösa, det visade sig att de bara är/var skarvade med lite bruk mot betongrören 30-40cm ned i backen.
Eftersom det inte varit några problem på 40år så tänkte jag bara skarva på med plaströr istället. Men jag vill inte gå ända ned till marken med stuprören utan bryta vid sockel/fasad, tycker det blir fult/industriliknande då jag har en hög sockel och fasad.
Problemet är väl att jag misstänker att det inte går att måla "oranga rör" samt att de ska hållas under mark (delade åsikter på den punkten)
/Danso
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Så som du tänker använda de gråa rören är det OK. Däremot går de inte att måla om de är av PP. Det går fortfarande att få tag pá PVC-rör och delar och dessa kan målas om man först ha på en stöddig häftgrund. Kan vara bra att slipa ner ytan lite.
Annars kan du i princip använda vilket 110-rör som helst som klarar dagljus under lång tid. Jag har själv spillbitar av rostfritt. De smälter in fint med omgivande färger.
Annars kan du i princip använda vilket 110-rör som helst som klarar dagljus under lång tid. Jag har själv spillbitar av rostfritt. De smälter in fint med omgivande färger.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Orange polypropenrör har lite tjockare gods och då passar lövrenstratten bättre.
Måla går dåligt på plast men dekalfilm (finns hos skylttillverkare) funkar utmärkt.
Protte
Måla går dåligt på plast men dekalfilm (finns hos skylttillverkare) funkar utmärkt.
Protte
Ja, det stämmer när du säger det de oranga har tjockare gods (uponor iallafall). Hos billighetshandlarna är alla rör tunnare.
Tycker inte det ser klokt ut med 70cm (höjd ovan mark) oranget rör mot en grå sockel och sedan gult tegel.
Dekalfilm är eller var iallafall svindyrt när jag fuskade i branchen för ett antal år seden.
Skulle det gå att slipa och lacka likt bilars plast detaljer?
Tycker att det känns som helt annan plast på bilar, spoiler osv.. Har lackspruta och kompressor........
/Danso
Tycker inte det ser klokt ut med 70cm (höjd ovan mark) oranget rör mot en grå sockel och sedan gult tegel.
Dekalfilm är eller var iallafall svindyrt när jag fuskade i branchen för ett antal år seden.
Skulle det gå att slipa och lacka likt bilars plast detaljer?
Tycker att det känns som helt annan plast på bilar, spoiler osv.. Har lackspruta och kompressor........
/Danso
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
ta du dom gråa rören ,dom e ju uv-beständiga
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Testa på en bit.
Olika PP har olika egenskaper! En del måste flammas! DVS utsättas för låga så att ytstrukturen förändras.
Vill man känna sig säker, flammar man den sen mattar/rengör och lackar.
Grund:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Plastprimer-spray/
Färg vilken som till bilar.
Har man kompressor kan man köpa grund separat.
Olika PP har olika egenskaper! En del måste flammas! DVS utsättas för låga så att ytstrukturen förändras.
Vill man känna sig säker, flammar man den sen mattar/rengör och lackar.
Grund:
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Plastprimer-spray/
Färg vilken som till bilar.
Har man kompressor kan man köpa grund separat.
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Jag hade ett vanligt grått 110 HT-rör på taket på min förra servicebil under 6-7 år. Det sprayade jag med vanlig billack på sprayburk, utan att grunda eller nåt, ruggade bara ytan lite. Det såg lika fint ut när jag tog av det. Och mina stuprörsanslutningar, orange markrör, målade jag med samma färg som jag målade grunden med och de har inte flagat på dessa 18 år. Så bara testa.....
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 174 inlägg
Säkerligen PVC i det röret.JerreEssberg skrev:Jag hade ett vanligt grått 110 HT-rör på taket på min förra servicebil under 6-7 år. Det sprayade jag med vanlig billack på sprayburk, utan att grunda eller nåt, ruggade bara ytan lite. Det såg lika fint ut när jag tog av det. Och mina stuprörsanslutningar, orange markrör, målade jag med samma färg som jag målade grunden med och de har inte flagat på dessa 18 år. Så bara testa.....
Ok, tackar för svaren....har lite mera att gå på. Får se om jag hinner kolla närmare nästa vecka, kanske provmåla en lös rörbit som kortsiktigt prov.
Har monterat den sista hängrännan i dag när det ösregnar...då ser man direkt om fallet är bra nog
, samt tillfälligt smällt upp de gammla stuprören lite provosoriskt. Tyckte det blev lite väl stora pölar intill grunden utan stuprör.
Ska bara torka nu sen ska jag ut och lägga ner två höööga träd, så jag har lite att göra på kvällarna nästa vecka för att få undan dem.
/Danso
Har monterat den sista hängrännan i dag när det ösregnar...då ser man direkt om fallet är bra nog
Ska bara torka nu sen ska jag ut och lägga ner två höööga träd, så jag har lite att göra på kvällarna nästa vecka för att få undan dem.
/Danso
Klicka här för att svara