6 694 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
litet vattenreningsverk
hej
jag håller på att bygga en husbåt och undrar vad för sort filter behöver man för att rena sjö vatten till vatten som man kan tvätta sig i?
alltså kunna dusch i,använda till diskmaskinen och tvättmaskinen.
jag håller på att bygga en husbåt och undrar vad för sort filter behöver man för att rena sjö vatten till vatten som man kan tvätta sig i?
alltså kunna dusch i,använda till diskmaskinen och tvättmaskinen.
Generellt så ger de flesta vattenrenare som renar genom filter ganska lite renat vatten i förhållande till sin storlek. Jag skulle hellre se till att det finns rejäla vattentankar ombord och bunkra färskvatten vid lämplig brygga.
Enda problemet är väl saltet, men det är å andra sidan ganska stort problem att få bort. Själv tycker jag att det fungerar ganska bra att tvätta sig i östersjövatten, men somliga klagar på salt i håret. Tvätt- och diskmaskiner kanske korroderar onormalt mycket om det är salt i vattnet, men de är ju gjorda för att tåla diverse medel så det kan inte vara så farligt. Till dusch och disk skulle jag inte tveka att använda saltvatten, men till tvätt kanske det går sämre.
Båttillbehörsaffärer brukar ha små avsaltningsapparater, men som sagt brukar de inte ge så stort flöde ifrån sig.
Erik
Båttillbehörsaffärer brukar ha små avsaltningsapparater, men som sagt brukar de inte ge så stort flöde ifrån sig.
Erik
Till större segelbåtar som seglar över tex atlanten använder man idag något som kallas för Watermakers. Bygger på omvänd osmos där man under högt tryck pressar vattnet mot ett membran som endast släpper igenom vattenmolekylerna och inte salt eller andra större molekyler. Kostar en del men ger dig drickbart vatten.
jag tänkte att man gör det simpelt och har en stor tank och tömmer den varje månad. vi säger att jag kommer konsumerar 100liter vatten då skulle jag behöva en tank på 3m3. och sen åker till en sådan där tömningsstation som finns för båtar, där jag tömmer allt.joflopp skrev:
jag undrar hur löser mänskor som äger en brunn problemet? jag tänker mig att de inte dricker direkt utan kör det genom något filter. och är det verkligen så mycket salt i mälaren så man behöver speciella filter, målet är inte att dricka vattnet.
Redigerat:
Om det bara gäller vatten från Mälaren så kommer saken i lite annan dager. Mälaren är färskvatten reserv till Stockholmsområdet och en insjö. Vattnet där är färskt och inte salt.husbåt skrev:
Gällande brunnar så finns det, har jag för mig, olika filtertyper beroende på hur vattnet är, hårt-mjukt etc. Mälarens vatten är kanske lite grumligt och hur det enklast filtreras bort vet jag inte. Det borde dock vara enklare/billigare än att skaffa en avsaltningsanläggning.
Det blir täta intervall.husbåt skrev:
Man brukar räkna med att en person i ett hushåll genererar 150 liter spillvatten per dag. Då får du tömma var tjugonde dag om du lyckas med konststycket att fylla din trekubikstank till brädden innan du åker och tömmer.
150 liter (750 liter för ett hushåll) kanske dessutom är lågt räknat med tanke på att du har tvättmaskin och diskmaskin vars förbrukning inte slås ut på fler personer i hushållet. Nu drar ju en ny och snål diskmaskin inte mer än mellan 10-13 liter beroende på modell. Tvättmaskiner kan komma ner i runt 45-50 liter om man kör ekonomiprogram, annars kan man lägga på nästan 20 liter. Ekonomiprogrammet för vår nya Bosch A+++ tar drygt tre timmar varför vi ofta väljer att köra standardprogrammet.
du har helt rätt att det kommer vara jobbigare och jag räknar med att jag kommer att ändra min livsstil så det passar de nya förhållandena. så jag hoppas att jag kan komma under 100l.joflopp skrev:Det blir täta intervall.
Man brukar räkna med att en person i ett hushåll genererar 150 liter spillvatten per dag. Då får du tömma var tjugonde dag om du lyckas med konststycket att fylla din trekubikstank till brädden innan du åker och tömmer.
150 liter (750 liter för ett hushåll) kanske dessutom är lågt räknat med tanke på att du har tvättmaskin och diskmaskin vars förbrukning inte slås ut på fler personer i hushållet. Nu drar ju en ny och snål diskmaskin inte mer än mellan 10-13 liter beroende på modell. Tvättmaskiner kan komma ner i runt 45-50 liter om man kör ekonomiprogram, annars kan man lägga på nästan 20 liter. Ekonomiprogrammet för vår nya Bosch A+++ tar drygt tre timmar varför vi ofta väljer att köra standardprogrammet.
tanken med diskmaskin är just att spara på vattnet för jag läste någon undersökning, om att man använder mycket mer vatten när man tvättar för hand. har jag förståt det fel eller ?
Nej, moderna diskmaskiner drar väldigt lite vatten så där tänker du rätt. Däremot blir många förvånade över hur mycket vatten en tvättmaskin gör av med.
Hur har du tänkt kring toalett? Vanlig snålspolande toalett till tanken?
Hur har du tänkt kring toalett? Vanlig snålspolande toalett till tanken?
Jag vet en diskmaskin som gått några år på orenat vatten från Mälaren. Jag ser inga problem med att använda orenat mälarvatten till dusch, tvätt och disk. Utan större betänkligheter kokar jag potatis i det, och till nöds kan det bli kaffe någon gång. Är du orolig för att partiklar i vattnet skall ställa till problem så kan du skaffa enkla filter med utbytbara patroner. Finns få exempelvis Jula. Brunnsvatten för oss som har egen brunn är nog vanligen orenat när det kommer fram till kranen. Mitt förra svar utgick ifrån att det var östersjövatten och att salt skulle vara största problemet. I Mälaren är det inga problem.
Erik
Erik
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hej husbåt, har du sett det här reportaget från Sveriges framsida?
http://www.gp.se/bostad/1.438306-strandtomt-och-egen-brygga
http://www.gp.se/bostad/1.438306-strandtomt-och-egen-brygga
Klicka här för att svara