Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Relina en villa

1. S
    Medlem · västra götaland · 54 inlägg

simon.s

Medlem
    Hejsan!

Fick veta idag att huset vi bor i har avloppsrören till badrummen nedgjutna i betongvalvet. Det är två toaletter dörr i dörr med varandra. Jag trodde först att avloppet låg draget under bjälklaget som är 10 cm som ligger på valvet men icke. Har försökt leta på relining/rörinfodring bolag men hittar ingen som helst information till privatpersoner utan det verkar som alla företag arbetar för kommuner och bostadsrättsföreningar mm. Skulle vilja veta vad det kostar per meter eller ungefär vad en villa skulle kosta att relina om någon annan gjort liknande insats. Såg att någon skrev att en villa kostade 130 000kr men det låter riktigt absurt, kan inte stämma. Någon som vet? Det är ca 8-10 meter liggande rör vi ska relina + lite stående om det behövs.

Mvh Simon

2. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 304 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Jag gissar att etableringen är för dyr för att det ska löna sig att göra en sådan sak i en villa.
    Borde gå att dra nya rör och bara plugga de gamla. Eller funkar det inte alls?

3. S

simon.s

Medlem
    Det är så att både det liggande avloppen till toaletterna uppe och det stående avloppet ned till källaren är är ingjutna i valvet och en källarvägg, nere i matkällaren ser jag en bit av det stående avloppet. Går kanske bra att bila upp hela badrummet men risken är väl att man bilar igenom golvet och kommer ned till tvättstugan. Tänkte inte göra någon 200 000 kr renovering av badrummet och tänkte då använda det befintliga golvet i badrummet uppe och relina avloppen, plugga befintliga vattenledningar till vatten som går inne i badrumsväggarna och dra nytt utanpåliggande vatten upp genom tvättstugan direkt upp till badrummet. Men om det är så dyrt att relina så anlitar jag ett byggföretag som får bila så dom får stå för misstagen :D

4. snuttjulle
    Medlem · Stockholm · 4 304 inlägg

snuttjulle

Medlem
    Ska du göra någon typ renovering så kommer du behöva bila upp minst golvbrunn. Är det bara tvättstuga under så är det ju bara att gå rakt ner med rören och lägga de horisontella rören i taket fram till ett vertikalt rör ner i plattan.

5. S

simon.s

Medlem
    Vilket innebär att jag måste ta upp 4 hål i golvet, på en yta på 6 -7 kvm genom 20 cm betong + en finspackling av något slag, tänker alltså relina avloppet till toan, handfatet, badkar, dusch. Sedan är halva badrummet byggt på matkällaren där avloppet går ned, och andra halvan på tvättstugan. Vill helst inte bila golvet i huvudtaget men det kanske är ofrånkomligt. Har vad jag förstått inget bjälklag på toan utan bara betongvalvet och sedan någon finare puts eller vad dom använde 68 för att få fall till golvbrunn. Sedan är det 220 cm takhöjd i tvättstugan och jag vill inte slå huvudet i avloppsrör när jag tvättar, är själv 200 cm lång. Så det går helt enkelt inte, måste använda avloppet som finns, men troligtvis då bila och lägga nytt på samma ställe eftersom möblireing och placering av vc och dusch, bad ska se likadant ut.

6. S

simon.s

Medlem
    Kan svara på min egen fråga nu om någon annan är intresserad. Skulle kosta 22 000 kr per dag att relina en villa, arbetet skulle ta 1- 2 dagar. 70-80 % är arbetstid vilket skulle göra att varje dag kostar 14-15 000 kr efter rotavdrag. Arbetet i övrigt är spruta-plast-metoden och inte klä med strumpa. Så några 130 000 kr var det som tur vad inte.

7. S
    Medlem · Halland · 2 inlägg

sinistry

Medlem
    Jag håller på att leta efter någon firma som kan relina min avloppsstam.
    Den är nergjuten i betong under huset men jag vet inte hur det är draget, varken under golvet eller fram till vägen.
    Det blir stopp någon gång om året och sist spolbilen var här så kom det upp bla sand ur golvbrunnen. Så det är definitivt hål nånstans.
    Vilken firma vände du dig till?
    Jag ser att du bor i västra götalands län och det är inte särskilt långt ifrån varberg där jag bor.

Johan

8. E
    Medlem · Stockholm · 2 441 inlägg

Eld

Medlem
    Om du tar dit en firma som kan filma avloppet så kan du få veta exakt var det är trasigt. Då behöver du bara ta hål i golvet precis där för att laga avloppet.

9. S
    Medlem · Halland · 2 inlägg

sinistry

Medlem
    Bilade upp en bit igår... Avloppet går i gamla betongrör som åtminståne i en och en halv meter SAKNAR botten. :(
    Så har det antagligen varit i dom två och en halvt år som jag bott i huset.
    Det betyder att allt vatten vi använt har runnit rätt ner i backen och totalt underminerat betonggolvet på sina stället. Under betongskorpan är det nu ett tomrum där det tidigare låg sand och sten.
    Det värsta är att min tunga vattentank står på en oarmerad betongskorpa på typ 5 cm utan stöd underifrån.

Så nu måste jag göra något åt denna ofrivilliga infiltrationsbädd innan huset rasar. (en meter från läckan till murstock bla )

Jag har börjat det tunga arbetet med att bila/gräva upp golvet. Synd att jag redan hade hunnit klinka badrummet, vilket nu måste göras om.

Viktigaste frågan: Går det att trycka in betong / grus på nåt sätt så att jag får tillbaka bärigheten under vattentanken? Vattnet har plockat bort sanden, men stora stenar ligger ju kvar och håller säkert uppe vikten lite här och var. Jag vill gärna inte in å trycka å slita med armarna under den vikten

Johan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.