Blandaren läcker mer och mer, droppar ur pipen. Jag har försökt lossa muttern som sitter under huven men den sitter som berget...

Är det någon som känner igen denna blandare?
Kan man byta insats?
Är det något "trick" för att få få loss muttern?

bild-5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild-6.jpg
Skapa konto

bild-7.jpg
Skapa konto

Jag hade precis denna blandare. Tänkte behålla den i samband med köksrenoveringen då den är snygg och fortfarande känns modern. Den droppade lite så tanken var att byta insatsen.

Men jag misslyckades precis som du att lossa på mutterna. Köpte till slut en ny blandare. Satte den gamla i skruvstädet och fick till sist loss muttern. Det var totalt fastärgat, så det hade varit väldigt svårt att lossa på plats.

Du vet inte vad den heter, jag har svårt att tyda texten på locket.

Kanske finns det något trick för att få loss muttern? Hur skulle en rörmokare gjort?

Det är en Mora blandare. Den har ingen insats på samma sätt som FMM och andra blandare, utan man byter en kolv, samt en hylsa som kolven löper i.
Muttern kan sitta som s*tan men det finns en speciell nyckel som underlättar. Tar man med polygrip eller liknande är risken stor att man förstör muttern.

Verkar bökigt... Provade med skiftnyckel men hela kranen vrider sig och det är svårt att hålla emot utan att förstöra kranen.

Kanske finns någon rörmokare i Linköpingstrakten som är sugen på att ge mig ett bud för att fixa detta?

Verkar vara Mora Temp, hittar information om den här:

http://webbase.ostnor.net/MoraWeb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1

Troligen den här. Vad är "kallstart"?
http://www.maniarmatur.se/sv/product/12017/OVERDEL-020-ESS-MORA-851346-M-VENTILHYLSA

Redigerat:
Börja med att testa "moratricket", öppna blandaren fullt och rör sen spaken fort som sören fram o tillbaka mellan kallt o varmt upprepade ggr.
Funkar ibland när det kommit smuts mellan kolv o hylsa.
Muttern lossnar lättast om man knackar till verktyget istället för att dra.

Bytte nyligen både hylsa och kolv i min. Va svårt att få loss men med lite milt våld och polygrip gick det utan större skador. Även om det säkert varit bättre med en specialnyckel. Skiftnyckel tog för stor plats. Gick för mig utmärkt att hålla emot med pipen så att inte hela kranen vred på sig.

Har också helt nyligen lyckats. Med skiftnyckel.
Var sen inte dumsnål som jag och bara köpa kolven då den såg mest sliten ut. Resulterade bara i två runder till byggvaruhuset...

snuttjulle skrev:
Bytte nyligen både hylsa och kolv i min. Va svårt att få loss men med lite milt våld och polygrip gick det utan större skador. Även om det säkert varit bättre med en specialnyckel. Skiftnyckel tog för stor plats. Gick för mig utmärkt att hålla emot med pipen så att inte hela kranen vred på sig.
Jag använde också kranen som mothåll tills ändstoppet snäppte av och man kunder köra 360-graderskarusell med pipen. Så hårt satt det hos mig.

Kruxet är att ordna mothållet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.