Första inlägget :). Har egen borrad brunn på landet och järnhalten är tre gånger vad den ska varaq(;^;)p, i övrigt är vattnet bra. Har nu börjat kolla upp det här med vattenfilter och det är en riktig djungel! Företaget som gjorde vattenprovet ville sälja mig en anläggning för 25 000 men en konkurrent erbjuder ett för 14 900 kr monterat och klart. Vore jättetacksam för råd och tips vilka företag som är seriösa och lämpliga att ta in offerter ifrån. Är smålänning kan tilläggas ;).

Har tidigare haft en filteranläggning mot järn/mangan från Aquaexpert. Filtret fungerade klockrent och supporten från Aquaexpert var mycket bra.
Har nu en ny brunn med bra vatten och har sålt filtret.

Tack för era svar! Börjar bli lite mer insatt i detta men har nu offerter från 3 olika företag som varierar från 12 700 (+ installation), 14 900 respektive 29 000 kr inkl installation... Detta är från de tre företag som verkar störst inom detta. Lutar åt Aqua gruppens filter för 14900 inkl installation.

P
Det jag reagerade på när vi letade filter var att många filter är "hemmablandade".
Firmorna hade "sint special patenterade filter" som är så bäst...

Vad vi valde? www.jms-vattenrening.se (eslöv kontoret, men dom finns i hela landet)
Den enda firman som jag hittade här runt omkring som kunde tänka sig att komma och testa vatten och komma rekomendationer på filter. Dom säljer waterboss filter. Dom ser inte ut som dykartankar. Lätt placerad. Och den går att programera att spola filtret på volym och inte bara tid.

P
Det jag gillade var att man inte behövde 1.5 - 2.0 meters höjd för att placera filtret + att det var inte alls dyrare. Sen var det så att vi gjorde både ang detta med vattenprover. Vi lämnade in till stort lab, vid flera prover tillfällen. Men just det med en personlig kontakt som kom och justerade när vi fick lite väl mjukt vatten som gjorde att koppar fälldes ut och frun fick grönt hår.... Det uppskattade vi. Att kunna få den servicen från andra försäljar. Sån känslan fick jag inte från andra. Många var bara "nätetförsäljare"... Men alla varianter finns väl.
PS jbssystem länken är fel...

stötte på www.nanoceram.se
på mässa... verkade bra,men ingen info direkt på hemsidan... kommer snart sa de

Akta dig för att välja de billiga alternativen, dom kommer fungera bra de första åren men krånglar i längden. Man får i regel vad man betalar för! Det är alltid vattnets kemiska sammansättning som styr valet av filter. Anlita aldrig en installatör som inte tittat på vattenanalysen. Aqua Expert har bra filter, framförallt Göinge filtret! Anlitar du dem kommer du säkert bli nöjd!

Lycka till!

för att effektivt ta bort järn ska man lufta vatten innan filtrering så järnoxider fälls ut och sen fastnar i filtret ( som backspolas med jämna mellanrum). Vi hade en Göinge utan luftning monterat efter hydrofor och det fungerade också. Det samlades dock mycket slam i botten av hydrofor så man fick tömma/rensa den 1 gång om året. Tänker att om man har luftning och järnfilter innan hydrofortanken så slammar den mycket mindre. Vad innehåller dina offerter vet jag inte....
gaia

Ett göinge filter skall monteras innan hydrofor med en cirkulationspump som ser till att vattnet blir flerfiltrerat. Har man hydroforen innan filtret får man luftningen där men precis som gaia säger får man mycket av utfällningarna i tanken istället för i filtret. Automatiksats för automatisk backspolning är att rekommendera för att filtret och dess massor skall klara sig länge utan service.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.