Byggahus.se
Vi har en Bosch diskmaskin i sommarstugan där nu aquastop grejen frysit sönder under vintern (se sprickan vid pilen på bild 1). En ny aquastop verkar kosta 1100:- och den lär ju frysa sönder igen så det känns meningslöst att byta.

Min första tanke var att bara kapa slangen och koppla direkt mot ballofixen och helt strunta i aquastop-funktionen. Det går även en elkabel ner i aquastopen (till magnetventilen?) och allt är ingjuti/ihopgjutit. Skulle det funka?

Bild 2 är baksidan av diskmaskinen. Vattenanslutningen försvinner in i maskinen så den kommer jag inte åt. Den svarta elkabeln som fortsätter ut till aquastoppets magnetventil kan jag nog rycka loss i denna ändan men vad händer då? Får maskinen felkoder så den inte startar?
Vad är det för slags slang? Hur skarvar man den mot en ballofix?
 
  • aqua.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aqua_disk.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har pillat lite med aquastop.

Alla maskiner med vatten har en magnetventil som öppnar och släpper in rätt mängd vatten, med aquastop sitter den direkt på rör-anslutningen istället.

Om du tar bort alltihop kommer maskinen att ta in vatten hela tiden, d.v.s. svämma över.

Så det är inte att rekommendera att koppla förbi.

Jag har en aquastop liggande som bara testades på vår gamla Miele som begravdes förra året eftersom det inte hjälpte. PM:a om du är intresserad.

För framtiden kan jag rekommendera följande inför vinter i en oppvärmd sommarstuga:

Stäng av vattnet, töm alla rör i hela huset (ställ kranarna öppna), skruva loss aquastopen. Häll sprit i toan och alla vattenlås och golvbrunnar (inte glykol då det är grymt giftigt).

Jag plockade alltid loss "panelen" under diskmaskinen och hängde upp en 15w ugnslampa som fick brinna hela vintern för att hålla frostfritt därunder (tryckte dit panelen sporadiskt efteråt)

//Göran
 
Hej
Bara Aquastoppen kostar ca 850 kr. Skall du ha hela slangen med går det på runt 1100 kr säkert.
Var bor du nånstans?
Skicka ett pm så jag jag tipsa dig om en bra och billig lösning
 
Aquastoppen till dessa diskmaskiner finns även av "noname" variant (jfr bildelar). Köpte en sådan ny i höstas för 400 kronor helt ny med garanti, då jag inte ville slänga ut närmare 1000-lappen som en original kostade. Minns inte var jag köpte den, men kan kolla bland kvittona om intresse finns.
 
Klarar resten av diskmaskinen vintern? På vår Bosch så tar den ju in vatten i tankar som ligger utefter sidorna så att det värms upp av diskvattnet. Sedan så är det väl så att den tar in kallvatten på slutet till tankarna så att diskens vatten kondenserar på väggarna. Det vattnet är väl svårt att få ut så där kan väl detfrysa sönder?
 
Hej!
Vi har exakt samma problem. Fick tips om att byta allt (slang, stop etc) i ett set som finns att köpa hos en viss vitvarukedja för 399:-. Måste dock kolla om man kan skruva av nuvarande slang etc inne i maskinen. Hara du försökt?
Mvh hansåk
 
  • Gilla
gralvik
  • Laddar…
Samma problem här. Trots att handboken säger att man måste ta loss och tömma kallvattneslangen och därmed ventilen, gjorde jag inte det inför vintern, då huset är utkylt. Vem läser hela manualen?
Här finns en film som visar hur man byter aqua stop utan att byta hela slangen och en länk till en dansk firma som säljer ventilerna. http://www.hvidevareprofessoren.dk/da-DK/Goer-det-selv/Opvaskemaskine/Aquastop.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.