Hej,
Behöver lite hjälp och tips. Jag tänkte rensa silarna i min duscharmatur då vattenflödet blivit dåligt. Bild på armaturen finns här nedanför. Under armaturen sitter det två skruvar. Gissar att silarna sitter innanför dem.
Om jag öppnar en av dem ser det ut som på den andra bilden.
Jag undrar nu hur jag får loss silen utan att ha sönder den? Skruvar man eller drar ?

Den andra öppningsskruven, locket, under sitter som berget. Några tips på hur man får loss den ?

Tack på förhand för tips och råd !
Hälsningar
Thomas i Västerås

IMG_3874.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3875.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Jag tycket att silar borde sitta under dem halvkopplingarna på ovan sidan där rören ansluter till blandaren.
silarna sitter på inkommande vatten kolla där istället.

Pluggarna i "botten" är till för att man ska kunna ha inkommande antingen uppifrån eller nedifrån. Man kan precis som Hamid säger så kommer man åt silarna genom att lossa inkommande rören och sedan lossa röranslutningarna från blandaren, men det går också att lossa pluggarna för att komma åt silarna.
När du lossat pluggarna så är det "bara" att vicka fram å tillbaka i sidled samtidigt som man försöker lyfta ur silarna.
För att lossa pluggarna kan man använda en enkrona eller en femkrona som man vrider på med hjälp av skiftnyckel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.