Hus från 1978 som totalrenoveras och för närvarande så är kökets väggar nedstrippade till isoleringen.

Bör jag dra vattnet till diskbänken i väggen (ca 6m yttervägg med 120+ 50mm isolering) eller bör man dra dem utanpåliggande nära golvet i sockeln? Rören kommer via ett "vvs-shakt" i direkt anslutning till både nämnd yttervägg och sockel, så det rör sig om vilken sida tipset dom ska läggas... Jag lutar starkt åt en av lösningarna men vill ändå få lite input om vad som är bäst.

Sen har jag en fundering på vatten till kyl/frys -är det möjligt och "OK" att dra vatten dit i en vägg som är reglad med endast 45mm reglar? Kök är väl inte våtrum så det borde väl vara kosher, men finns det genomföringar som går att klämma in i 45-reglade väggar?

Jag kör alltid under sockeln. Enkelt att byta, se läckor och ändra.

Det finns rörgenomföringar som klarar sig på 45mm. Både LK och Uponor har det iaf, Roth troligen med.
Men jag hade draget det löst bakom socklen, så går det att bygga om utan större insatser.
Samma med avloppet, upp genom golver, så kan man i värsta fall lägga en ny ledning bakom sockel,

corre skrev:
Det finns rörgenomföringar som klarar sig på 45mm. Både LK och Uponor har det iaf, Roth troligen med.
Men jag hade draget det löst bakom socklen, så går det att bygga om utan större insatser.
Samma med avloppet, upp genom golver, så kan man i värsta fall lägga en ny ledning bakom sockel,
Ja, det var det jag lutade åt :)

Vad gäller vatten i 45 regel så får det nog bli så, då det verkar finnas lösningar för genomföringar -vill inte gärna reglar upp 70mm pga platsbrist. Det skulle kunna gå att reglar 70mm, men då de som byggt huset uppenbarligen saknat både vattenpass och tumstock så vill jag gärna ha några mm till passbitar...

Vad gäller avlopp så blir det till att bila till slutdestination då lutningen -om man skulle gå från nuvarande position och dra det vidare ovan platta- blir något för dålig enligt mina beräkningar. Inget jag ser fram emot men jag är en sån där som inte klarar av fullösningar...

Noterar att man kan framstå som lätt svagbegåvad då auto-correcton "hjälper till". Regla ->reglar...

Dra aldrig rör i yttervägg.

Tror inte det är en yttervägg när han säger att den är av 45mm reglar.

När det är tajt i en innerväg typ 45mm brukar jag dra 12 prisol sedan använda prisolbocken om det skall bockas ut till tappställe.

mvh

Eller LK väggdoa UNI / Uponor M6

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.