1 558 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Byta VVB
Hej
Vi ska inom kort byta vår VVB.
Den nuvarande är en Parca Norrahammar 300liters som körs på 3-fas/3kW. 2 vuxna och 1 barn, badkar som används ca 5ggr /mån.
Hurpass mycket effektivare är dagens VVB?
Effekten på patronen är desslika vet jag men snabbt är ett byte intjänat ? Baserat på att livsstil och förbrukning blir densamma efter bytet. Någon som mätt elförbrukningen före och efter ett byte ?
En VVB kostar mellan tume och pekfinger 10.000kr.
Vår nuvarande går inte att justera någon termostat på hur varmt den ska värma heller.
/M
Vi ska inom kort byta vår VVB.
Den nuvarande är en Parca Norrahammar 300liters som körs på 3-fas/3kW. 2 vuxna och 1 barn, badkar som används ca 5ggr /mån.
Hurpass mycket effektivare är dagens VVB?
Effekten på patronen är desslika vet jag men snabbt är ett byte intjänat ? Baserat på att livsstil och förbrukning blir densamma efter bytet. Någon som mätt elförbrukningen före och efter ett byte ?
En VVB kostar mellan tume och pekfinger 10.000kr.
Vår nuvarande går inte att justera någon termostat på hur varmt den ska värma heller.
/M
Att värma 300 liter X antal grader kostar lika mycket oavsett ålder på beredaren. Däremoykan nyare beredare ha bättre isolering än den gamla. Viktigt att inte ha för låg temp i beredaren eftersom då frodas bl.a legionellbakterie. Istället löser man ut temperaturen med en blandningsventil som tillför lite kallvatten på utående varmvatten.r
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Är det för varmt där beredaren står kan ni tjäna lite på en beredare med bättre isolering. Mät yttertemperaturen, är den mycket mer än sådär en 25 grader så kanske det kan löna sig.
Protte
Protte
Jag har elvärme och LLVP i huset och har nyligen monterat i en VVP-300....håller på att utvärdera den fortfarande men är nöjd hittills.....
http://www.investliving.se/produkter/varmepump-luft-vatten/vvp-300/
http://www.investliving.se/produkter/varmepump-luft-vatten/vvp-300/
Jo, allt detta visste jag redan. Det jag vill veta är hur energiförbrukningen påverkats hos de som bytt p.g.a bättre isolering, mer exakt termostat, effektivare patron som inte är t.ex igenkalkad, möjlighet att ställa termostat på VVB m.m..
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Jag tror inte det går att visa på någon vinst genom att byta då skillnaden att värma kontra förlust är för stor, det räcker med att få eller få ett barn att flytta ut så kommer förbrukningen att ändras så mycket att man TROR att det blivit en vinst. Mer exakt termostat tror jag inte heller är mätbart. Patronen har och kommer alltid att ha 100% verkningsgrad, blir den för kalkig så överhettas den och går sönder.
Bättre isolering är väl vad som kan motivera ett byte om det blir för varmt i utrymmet den står i.
Varför ska ni byta?
Varför duger inte en fast termostat, hur varmt blir vattnet? Ställ inte ner temperaturen för lågt bara.
protte
Bättre isolering är väl vad som kan motivera ett byte om det blir för varmt i utrymmet den står i.
Varför ska ni byta?
Varför duger inte en fast termostat, hur varmt blir vattnet? Ställ inte ner temperaturen för lågt bara.
protte
Som prototypen skriver så blir det i princip ingen skillnad med en ny VVB skillnaden är värmeläckaget från beredaren men det kommer ju huset till godo. när det minskar kanske du måste öka på med lite mer värme från en annan värmekälla så totalt sett är det ett nollsummespel. Så att byta för att minska energiåtgången är ingen bra ide, det kostar många ggr mer än man kan spara in under VVBs livstid. Är den trasig kommer det hela naturligtvis i en annan dager.
Klicka här för att svara