Hej,

När jag vrider på vattnet i huset kommer det bara kallvatten till en början. Justerar jag mot varmare vatten kommer det inget vatten alls. Efter 1/2 minut kommer varmvattnet och allt fungerar normalt, dock med lite dåligt tryck i duschen.

Vattnet kommer från egen brunn som pumpas upp med en Selecta HN5893 pump. Var inget mottryck i tanken men har blåst i 2.0 bar enligt instruktioner. Trodde jag löst problemet här då det verkade bättre till en början, men inte. Varmvattnet passerar även en 50 liters varmvattenberedare.

Vad kan detta bero på?

Redigerat:
Har du lite lågt flöde och långa oisolerade ledningar mellan varmvattenberedaren så tar det ett tag innan varmt vatten kommer fram till kranen.

Vad du har för utrustning innan hydrofontanken spelar mindre roll så länge som du har rätt tryck i tanken.

Kolla så inte silen håller på att tätna på dusch blandaren. Har du dålig tryck även i de andra blandarna i huset på varmvattnet?

mvh

Har en ny blandare och slang i duschen. Nä, det är bara i duschen som trycket upplevs lite lågt.

Vad är det för blandare?

Har hört att en del gamla blandare kan krångla med varmvattnet. Prova att öppna varmvattenkranen fullt och se om det gör skillnad, utan kallvatten.

Ludwig skrev:
Vad är det för blandare?

Har hört att en del gamla blandare kan krångla med varmvattnet. Prova att öppna varmvattenkranen fullt och se om det gör skillnad, utan kallvatten.
Blandaren är en 1 år gamal Gustavsberg.
Öppnar jag varmvattnet fullt och inte använt det på ett tag kommer det bara luft. Hade kunna leva med att det tar ett tag innan temperaturen stiger men att det inte kommer något vatten alls när jag vrider på varmvattnet är inte ok.

hanchen skrev:
Blandaren är en 1 år gamal Gustavsberg.
Öppnar jag varmvattnet fullt och inte använt det på ett tag kommer det bara luft.
Det var underligt, har den alltid varit sådan? Kan det vara någon slags termostat som leder vattnet bort inledningsvis?

Eller, det kanske kan vara luft i varmvattenberedaren? Är det varm luft som kommer?

Det pyser ju inte direkt luft utan mer som när du vrider på vattnet i en tom vattenslang. Ska det sitta någon form av backventil till VVB?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.