1 472 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Råd: VV räcker inte till nya badkaret
Hej,
Renoverade badrummet nyligen och satte in ett bubbelbad på ca: 370l.
Har vattenburet system som drivs av en sent 70/tidigt 80-tals gaspanna (Albin modul).
Givetvis räcker inte varmvattnet till, dock bara för badkaret då 2 personer kan duscha på raken och ta god tid på sig..
Har läst runt lite och förstått att det går att koppla en vvb efter pannan, men det är en ren djungel för någon som inte är insatt för 5 öre.
Vilka alternativ finns, vill såklart komma undan så billigt som möjligt både vad det gäller inköp, installation och driftkostnad. Höftar på att man vid badtillfällen behöver ca: 150-200l mer varmt vatten.
Tack på förhand!
Renoverade badrummet nyligen och satte in ett bubbelbad på ca: 370l.
Har vattenburet system som drivs av en sent 70/tidigt 80-tals gaspanna (Albin modul).
Givetvis räcker inte varmvattnet till, dock bara för badkaret då 2 personer kan duscha på raken och ta god tid på sig..
Har läst runt lite och förstått att det går att koppla en vvb efter pannan, men det är en ren djungel för någon som inte är insatt för 5 öre.
Vilka alternativ finns, vill såklart komma undan så billigt som möjligt både vad det gäller inköp, installation och driftkostnad. Höftar på att man vid badtillfällen behöver ca: 150-200l mer varmt vatten.
Tack på förhand!
Om du har 70-gradigt varmvatten, och 6-gradigt kallvatten och vill ha ut 370 liter 32-gradigt vatten borde du behöva 185 liter varmvatten. ( 370 /( (70-6)/32).
Att koppla en extra vvb efter pannan borde inte vara några problem. Jag har en nibe 310p med en 110 liters vvb kopplad. Det räcker för vårt 320 liters kar plus snabbdusch efteråt.
Att koppla en extra vvb efter pannan borde inte vara några problem. Jag har en nibe 310p med en 110 liters vvb kopplad. Det räcker för vårt 320 liters kar plus snabbdusch efteråt.
Hur du värmer vattnet ovh huset nu kan vara intressant. Samt skick på det systemet.
Jag hade vvb på 140l men bytte från dusch till 300l bubbelbadkar.
Det fixade jag med en till vvb på 100l. Röris kopplar in det så allt blir rätt.
Funkar kanon. Var dessutom lättare att stuva undan två mindre än en stor vvb.
Jag hade vvb på 140l men bytte från dusch till 300l bubbelbadkar.
Det fixade jag med en till vvb på 100l. Röris kopplar in det så allt blir rätt.
Funkar kanon. Var dessutom lättare att stuva undan två mindre än en stor vvb.
Klicka här för att svara