Halloj...
Har monterat en blandare från Mora och en tillhörande duschenhet -- ett rör som går rakt upp med en takdusch. Där röret ska monteras satt det några brickor/packning som jag tog bort utan att notera ordningen. Nu står det inget om hur detta skall sitta i installationsanvisningen.
det är tre delar förutom själva muttern, en en o-ring packning, en "bricka" och en "lås bricka", frågan är vilken ordning dom skall monteras kring röret.
Någon som har några tips?
Bifogar en bild.
Har monterat en blandare från Mora och en tillhörande duschenhet -- ett rör som går rakt upp med en takdusch. Där röret ska monteras satt det några brickor/packning som jag tog bort utan att notera ordningen. Nu står det inget om hur detta skall sitta i installationsanvisningen.
det är tre delar förutom själva muttern, en en o-ring packning, en "bricka" och en "lås bricka", frågan är vilken ordning dom skall monteras kring röret.
Någon som har några tips?
Bifogar en bild.
Utan att hitta dokumentation i ämnet och om man drar en parallell till en Unifix så är ju brickan till för att skydda gummit från den slitsade brickan...
Skulle gummit bara pressas ihop skulle det då inte vara två släta brickor?
:x
Konstigt att dock att Mora inte har med detta upplägg i sina sprängskisser!
Skulle gummit bara pressas ihop skulle det då inte vara två släta brickor?
:x
Konstigt att dock att Mora inte har med detta upplägg i sina sprängskisser!
Min tanke var att den slitsade brickan skall gå ihop och nypa åt runt röret samtidigt, har för mig att muttern som pressar är svagt konisk inuti så den nyper på slitsade brickan:screwy:..Men du kan ha rätt i det du skriver, är ju bara att prova alternativen för ts.
mvh
mvh
Jag skulle nästan kunna sätta min högra hand på att det ska vara mutter, slitsad bricka, slät bricka, oring, uppifrån sett. Men jag hade för mig att mora rexx har en annan infästning än denna. Kanske de har ändrat.
Hej,
Jag ställde den här frågan för över tre år sedan och fick aldrig något svar då, så jag testade med vad som kändes logiskt just då och det blev mutter-slät bricka-oring-slitsad... så helt annorlunda mot vad ni kom fram till tre år senare!
Det har hållit tätt hela tiden så det kanske inte spelar så stor roll.
Jag kom inte ihåg vilken modell jag hade så jag letade rätt på det här gamla inlägget för att se vad jag skrev och såg att andra hade svarat nu. Jag behövde skruva isär den för byta att byta en sak på röret och kunde då se hur jag monterade det...
Jag ställde den här frågan för över tre år sedan och fick aldrig något svar då, så jag testade med vad som kändes logiskt just då och det blev mutter-slät bricka-oring-slitsad... så helt annorlunda mot vad ni kom fram till tre år senare!
Jag kom inte ihåg vilken modell jag hade så jag letade rätt på det här gamla inlägget för att se vad jag skrev och såg att andra hade svarat nu. Jag behövde skruva isär den för byta att byta en sak på röret och kunde då se hur jag monterade det...
När jag nyss skulle slänga förpackningen till "gliddelen" som jag bytte ut så fanns det faktiskt en bild på hur detta skulle monteras på baksidan. Rätt svar är Mutter-packning-slät bricka-slitsad, så vi hade alla fel!
Synd på lordis högerhand!
Jag har redan satt tillbaka den som den satt, orkar inte ändra om det nu inte börjar läcka!
Jag har redan satt tillbaka den som den satt, orkar inte ändra om det nu inte börjar läcka!
Klicka här för att svara