Jag har köpt en tomt där jag måste anlägga eget VA. Avloppet kommer att ske med infiltrationsanläggning enligt min kommuns direktiv.

Men jag funderade på möjligheten att samtidigt borra för bergsvärme när jag borrar efter vatten. Låter som att det inte borde bli så mycket dyrare. Nu har jag i och för sig igen koll alls. Men vad tror ni?

Uppvärmningskostnaden på huset kommer i och för sig inte att bli så dyrt, ca 7500 kwh enligt Hjältevadshus som ska bygga huset. Är det värt att borra efter bergsvärme då och ungefär hur mycket dyrare skulle det bli mot att man barra borrar för vatten?

Det borde kosta 2x vattenborran i grundkost, och tillkommande slang.
Runt 40-60k för borran, plus foder och slang gissar jag på.

Bergvärme måste ned rätt mycket djupare än vattenborran vanligtvis, det behövs ett antal vattenförande meter borra. Brukar kallas aktiva delen av borran.
Runt 150m gissar jag på.

corre skrev:
Det borde kosta 2x vattenborran i grundkost, och tillkommande slang.
Runt 40-60k för borran, plus foder och slang gissar jag på.

Bergvärme måste ned rätt mycket djupare än vattenborran vanligtvis, det behövs ett antal vattenförande meter borra. Brukar kallas aktiva delen av borran.
Runt 150m gissar jag på.
Så då blir det egentligen inte så mycket billigare att borra för bergsvärme samtidigt då eller?

Inte mer än en etableringskostnad.
Jag menar iofs två hål i min genomgång.

Vissa kör sina bergvärmepumpar som grundvattenpump och släpper överskottet i diket. Då pumpar man konstant upp vattenet och sliter på vattenpumpen istället för att cirkulera ett köldmedia i ett slutet system.
Jag kan inte se varför ett sånt system är att föredra, men det finns säkert något tekniskt fördelaktigt.

Grundvattenvärme kallas det. Det kan vara ekonomiskt fördelaktigt om man har mycket grundvatten har jag läst.

Med ett uppvärmningsbehov på 7500kWh så skulle jag aldrig satsa på bergvärme.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Tack för era svar. Det låter som att det varken finns behov av eller blir lönt att borra för bergsvärme också.

Det är nog dålig lönsamhet i bergvärme i ditt fall , men om du ändå ska satsa på det så kan du spara en bra slant på att borra samtidigt som du borrar vatten.

Luft-vatten kanske kan vara nåt?

Om du väljer att borra för bergvärme så lägg det hålet nära husets pannrum/tvättstuga och vattnet längre bort enligt säkerhetsnormerna som föreskrivs. Även om du inte bestämmer dig för bergvärme direkt så blir det enklare den dagen om man har borrhålet för vattnet på rätt ställe, likaså att man har med sig två tom rör in genom plattan så man kan få in slangarna i framtiden smidigt. Sen tror jag att du kan få ett bättre pris av borraren om de kan köra två samtidigt.

mvh

Gjorde liknande sak för 6-7 år sedan. Behövde både vatten och bergvärme. Fick betala ca 20000kr för vattenhålet. Eftersom allt redan var på plats för bergborrningen blev summan helt ok. Han borrade 100m för vattnet..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.