oceanis skrev:
Tror ni verkligen själv på ide´n att slå med dorn och hammare på en ballofix som sitter monterad på ett vattenrör? Kopparrör uppåt fritt hängande och ett stålrör nerifrån.....om ide´n ska fungera brukar föremålet behöva sitta ganska så bra fixerat när man slår och inte sviktande i ett rör. Det är min erfarenhet, men ni har kanske bättre erfarenhet av att slå på kromade mässings ballofixer.

Men ide´n med att försöka koppla in en diskmaskin i en sådan här vinklad modell av ballofix verkar inte direkt som om den är fackmässig.....

Men till det stora felet är ju att diskmaskinen inte får kopplas så utan ska kopplas till en anslutning som har avstängning ovanpå diskbänken. så antingen borde man kapa kopparröret ovanför ballofixen och gå upp med ett rör till en separat avstängning monterad i diskbänken och därifrån till diskmaskinen alternativt så monterar man en ny blandare med inbyggd avstängning och då kan man ju använda sittande ballofix som den är.
Hmm, om tanken är att ansluta ngt där så bör nog TS sluta försöka...

Krilleman
Jag är också frågande varför man ska ha bort detta locket.

Vad ska du koppla/montera TS?

Locket du försöker skruva bort är det som håller kulan på plats...
Tar du bort det så blir det blött..
Vill du göra det enkelt, men ej godkänt, så sätter du ett t-rör på kopparledningen efter kulan, sen en ballofix på sticket å kopplar på DM där...

Och att börja fibbla med saker man inte har koll på, utan att veta var huvudkranen sitter, är ju inte att rekommendera...

I
Nej , jag tror inte heller det är bra att slå , men knacka kan gå. Misstänker att det där locket är tätat med en oring och att det sitter p g av kalk, ser lite vitt ut i skarven. Varför TS vill ha av locket har jag inte tänkt på. Att koppla in något där är sannolikt omöjligt, det brukar inte vara rör-gänga där. Man ser inte hur det ser ut bakom ventilen, men det kan inte vara så invecklat. Hade jag stått inför problemet hade jag bytat hela ventilen, Men några sådana synpunkter har TS inte frågat efter, utan bara hur man får bort locket, eller har jag missat nåt.

Göran.W
Ska man ha loss ett sånt lock gräver man i bra att ha lådan efter en bricka som passar i skåran sen filar man ner den lite så den passar perfekt.

I
Är avsikten att installera diskmaskin måste det väl vara enklast att investera i en ny blandare med avstängning för diskmaskin. men det här var kanske OT.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.