En ny IKEA-blandare är monterad här då den gamla pajat. Inte min bostad och såg inte förrän det var dags att sticka att det faktiskt gick att stänga av inkommande kallvatten i badrummet.
Om det finns slang (blå pil) så det räcker, är det bara att koppla ihop diskmaskinsavstängningen högst upp, 1"-gänga, med Aqualoc:en? Har inte mätt men på bild ser det ut som dimensionerna kan stämma.
Tänker jag rätt med att jag plockar bort alla kryssmarkerade delar och ersätter med en rak klämringskoppling på kallvattnet? Mätte ju såklart inte där heller - vad kan det tänkas vara för dimension? Plan A var att montera lock på diskmaskinsavstängningen och se glad ut men är ju fint att kunna stänga vattnet ovan bänken när hon nu köpt en sådan blandare.
PS. Är det krav nu att man måste ha avstängning vid blandaren? 2007 sa en hantverkare att det var krav men If sa att det gick lika bra att ha den under bänken när jag ringde.
Om det finns slang (blå pil) så det räcker, är det bara att koppla ihop diskmaskinsavstängningen högst upp, 1"-gänga, med Aqualoc:en? Har inte mätt men på bild ser det ut som dimensionerna kan stämma.
Tänker jag rätt med att jag plockar bort alla kryssmarkerade delar och ersätter med en rak klämringskoppling på kallvattnet? Mätte ju såklart inte där heller - vad kan det tänkas vara för dimension? Plan A var att montera lock på diskmaskinsavstängningen och se glad ut men är ju fint att kunna stänga vattnet ovan bänken när hon nu köpt en sådan blandare.
PS. Är det krav nu att man måste ha avstängning vid blandaren? 2007 sa en hantverkare att det var krav men If sa att det gick lika bra att ha den under bänken när jag ringde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lättare att sätta en plugg i befintliga t röret men då måste du ha en mutter till övers. Ser ut att vara kopplat med 15mm rör i mina ögon. Vattenstoppen har 3/4" lekande mutter och tätning sker med planpackning.
Avstängning ovan bänk är det som gäller för diskmaskin.
Mvh
Avstängning ovan bänk är det som gäller för diskmaskin.
Mvh
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Där ringen är ritat sitter en gummipackning i aqualockens anslutning som skall täta mot en utvändigt gängat 3/4" anslutning.
Sitter den utvändiga 3/4" gängan fast från fabrik på flexslangen till diskmaskin? Om du köpt en lös bussning 1/2"X3/4" skall den tätas med lin och locherpasta raspa gängerna med ett bågfilsblad innan så linet fäster.
mvh
Sitter den utvändiga 3/4" gängan fast från fabrik på flexslangen till diskmaskin? Om du köpt en lös bussning 1/2"X3/4" skall den tätas med lin och locherpasta raspa gängerna med ett bågfilsblad innan så linet fäster.
mvh
Redigerat:
Flexslang med gäng är fast monterad från fabrik men är 1" och inte 3/4". Hörde jag inte helt fel i telefon så var även utvändig gänga på kryssade delen (ocan ringen) också 1". Dvs. borde gå att montera ihop rakt av. Kommer tyvärr inte att vara där förrän söndag kväll - hade gärna handlat rätt prylar innan. Får återkomma.
Ursäkta spekerök, jag var helt offside vad gäller rörgängor märker jag. Har mätt nu och läst på http://www.koppla.nu/index.php?pageId=9 så jag har lite bättre koll.
Diskmaskinsavstängningen från blandaren är G 3/4 (26 mm utvändig) och kommer att passa i Aqustopen. Rören är 15 mm så antingen blir det lock på T-kopplingen eller en rak rörkoppling.
Diskmaskinsavstängningen från blandaren är G 3/4 (26 mm utvändig) och kommer att passa i Aqustopen. Rören är 15 mm så antingen blir det lock på T-kopplingen eller en rak rörkoppling.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden