Har nu fått in två offerter på installation av avloppsanläggning. Har förstått att det är på två olika system. Men är lite fundersam då det ser ut som att ena beräkningen inte stämmer. Men jag kanske har missat något.

Ena verkar ha markbädd medans den andra slamavskiljare. Är den ena bättre än den andra?

Kan tillägga att det är ett högskyddsområde som det ska installeras på.

Någon kunnig som kan rekommendera någon av offerterna. Vad är de stora plusen och minus punkterna? Eller bara vilken ni skulle välja.

Har förstått att den som är dyrare att installera blir billigare i driften. Ser ni något annat jag bör fundera på?

Tack på förhand.

Slamavskiljare och markbädd verkar ju ingå i båda ser det ut som?

Läste det som att ena är ett slutet system medans den andra inte är det (3 kammar brunn) Men jag kanske läste fel då.

Står ju markbädd i den ena och infiltration i den andra. Markbädd är en typ av infiltration som ligger ovan mark. I ett slutet system har man väl ingen infiltration. Funderar vad den ena menar med både sluten tank och slamavskiljare, är det kanske så att toan går till en sluten tank och resten (dusch och handfat m fl) går till en slamavskiljare? Verkar iof inte logiskt att ha en avskiljare för enbart det.

I den första står det markbädd (fann) 61000 nånting. Antar att det är nån slags komplett system inkl slamavskiljare?
Enbart en slamavskiljare inkl rör till infiltration kostar annars ca 15000.

Tack för svaren.
Ja det ska vara ett komplett system.

Rekommenderar du den ena över den andra här?

Om båda ska innehålla samma så är det väl bara att välja den som känns bäst. Skiljde ju inte speciellt mycket.

Sen så är det ju lite skillnad på en markbädd och en vanlig infiltration, men det har du kanske koll på?

som en referens mina föräldrar betalade i dagarna 204.000 för sin anläggning i lerums kommun, jag avrådde dom men dom tog den enda offerten dom tog in. det är efter rot!,. då finns det ingen toa att ansluta till än ens., och dom har bara lämnat en stor hög med sprängsten i en hög, (hoppsan var det berg där, det hade vi inte räknat med, så det saltar vi fakturan med 30K på), ett "proffsigt avloppsföretag i torslanda", my a** ...

Har kollat med miljökontoret nu och de rekommenderade markbädden då det tidigare tillståndet som fanns var mest likvärdig med den. Annars skulle jag vara tvungen att söka nytt tillstånd. Så det gjorde ju det hela lite lättare. Hörde även med en annan kille och även han tyckte markbädden var bättre än ett slutet system. Visserligen var det dyrare att installera men i drift skulle det vara billigare.

Nu har jag dock insett att hans beräkning är fel. Skiljer 32500 kr från hans beräkning och min.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.