4 805 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Ny avlopps brunn
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Börja med att kolla med kommunen om vilka typer av avloppsanläggningar som är tillåtna i området. Det kan vara 3- kammars brunn, minireningsverk (är ofta det enda tillåtna nu), eller cistern där man överhuvudtaget inte får släppa ut något. Finns även områden där det inte tillåts att anlägga någon som helst form av avloppsanläggning.
Beroende på kommunens krav och tomtens förutsättningar så kan kostnaden variera från kanske 20 - 30 000 till flera hundra tusen.
Beroende på kommunens krav och tomtens förutsättningar så kan kostnaden variera från kanske 20 - 30 000 till flera hundra tusen.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det är svårt att veta. Kommunerna håller sedan några år tillbaka på med en stor inventering. Jag har fattat det som att 3 kammar brunn kan vara OK, om det dels inte finns så många hus inom visst avstånd (och då gäller inte bara befintliga hus, utan exploateringsmöjlig mark). Dels om markförhållandena är goda.
Men jag har uppfattat att en hel del 3 kammar brunnar underkänns nu. Dels givetvis sådana som är uttjänta, men också pga. hur tät bebyggelsen är.
Men jag har uppfattat att en hel del 3 kammar brunnar underkänns nu. Dels givetvis sådana som är uttjänta, men också pga. hur tät bebyggelsen är.
Klicka här för att svara