Jag håller på med en relativt omfattande renovering, för att dra lite snabb bakgrundsfakta:
  • Souterränghus, byggt 1979
  • Nederplan byggt med installationsgolv enligt dåvarande standard, träreglar direkt an betong osv...

Som läget är nu så är jag mitt uppe i renovering av detta, inget är akut och jag jobbar på i sakta takt på egen hand, dock med ambitionen att följa nuvarande standarder och göra allt enligt regelboken.

Av bekvämlighetsskäl (grovt gjuten platta samt då jag vill behålla golvets installationsmöjligheter) kommer jag montera golv av typ Nivell i hela nederplan.

Så, för att komma till min fundering. Jag håller som bäst på att göra om all vattenfördelning enligt Säker Vatten, med fördelarskåp, RiR på passande ställen och hela den biten. De fördelarskåp jag hittills fått på plats finns i, eller mynnar ut i anslutning till, utrymmen med golvbrunn, tätskikt och hela den biten.
MEN, det stora frågetecknet just nu är hur jag bör göra med inkommande vatten, där även vattenmätare sitter.

Vattnet kommer idag in i ett utrymme som enligt husets originalritning skulle fungera som garage, dock tillät inte tomtens utseende ett garage på denna plats, så garaget är vidbyggt på andra sidan huset och detta utrymme reglades upp och gjordes till ett vanligt torrutrymme, se bild nedan hur det såg ut innan jag gick lös med cirkelsåg och rev ut den idiotiska konstruktionen:
inkommande vatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I dagsläget ser det hela ut såhär:
inkommande vatten(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag står nu beredd att regla ihop utrymmet med Nivell-golv som sagt, men då jag kommer bygga upp detta som ett hemmagym, med grov dimension på reglar, Nivells industriskruv, cc300mm bland annat kommer jag plöja ner en hel del pengar i just själva konstruktionslösningen för golvet i sig, och känner mig inte bekväm med att inkommande vatten mynnar upp i detta rum där ett läckage skulle kunna orsaka potentiellt omfattande och dyr skada.

Jag funderar hur jag på bästa sätt kan åtgärda detta problem, och gärna följa tex Säker Vatten på vägen.

Den tjocka matarledningen i bilderna ovan går genom hela nedervåningen till tvättstugan, där vattnet delas upp i ett fördelarskåp. De två små ledningarna går till toalett, samt kallvatten till handfat i ett WC-utrymme på andra sidan den bärande innerväggen.

Min första spontana tanke jag får är att bygga/gjuta upp någon form av invallning kring inkommande vatten/vattenmätare, som sedan kompletteras med tex översvämningsskydd, alt liten golvbrunn, tätskikt och avledning mot avlopp/golvbrunn i WC-utrymmet på andra sidan väggen.

Har försökt söka runt efter just invallningar men hittar inget direkt, någon som vet om detta är en bruklig lösning eller kommer det anses amatörmässigt och otillräckligt?

Rent praktiskt ser jag en konstruktion med Nivellreglar, 22mm golvspån och ovanpå detta gjuta en klack (motsvarande hur man brukar göra i tex tvättstuga där vattenrör kommer upp genom golv) och sedan gjuter på en kompletterande sarg runt detta, tex 100mm hög så en klinkersrad kan sättas utanpå tätskikt på insidan.
Jobbar inom tung industri och ordet vi använder för liknande lösningar är just "invallning", är det så enkelt att det finns en annan fackterm man använder inom VVS-branschen och jag missat lösningar kring detta av den anledningen? Eller hur brukar man åtgärda sådana här riskområden i vanliga fall (har svårt att se att jag är den enda som står inför detta trots att jag inte hittar något när jag söker runt på internet...)?

Tack på förhand om någon har hjälp att ge!

För att förtydliga ytterligare, direkt efter vattenmätaren har jag tänkt dra nytt matarrör (troligtvis 28mm prisol) till ett fördelarskåp i WC-utrymmet på andra sidan väggen, och därifrån gå på med nya kallvattenmatningar till WC/handfat istället för den nuvarande lösningen där dessa ledningar gör ett avstick direkt från huvudstammen...

Ingen som har kännedom om lösningar kring detta? Om inte annat gjuter jag någon komod på eget bevåg men vore intressant om det finns färdiga förslag/rekommendationer till konstruktionslösningar.

Inge svar på dina frågor.
Den där "avkalkaren" som sitter på inkommande slangen gör ingen nytta. Om du har kalkhaltigt vatten så är det en regenererande kalkavhärdare som laddas med broxosalt som gäller.

Demmpa skrev:
Inge svar på dina frågor.
Den där "avkalkaren" som sitter på inkommande slangen gör ingen nytta. Om du har kalkhaltigt vatten så är det en regenererande kalkavhärdare som laddas med broxosalt som gäller.
Notera att den SATT där, på senaste bilden där jag rivit ut golvet är den väck och jag har ingen ambition att montera dit den igen då jag misstänkt att det är bluff och båg genom sunt förnuft... Verkar som mina misstankar varit rätt alltså.

Får fundera vidare hur jag gör med gjutningen, mest "orolig" att det ska anses som icke-fackmannamässigt utfört om jag gör enligt de funderingar jag har, även om visionen jag har borde resultera i en så idiotsäker lösning det går att göra utifrån förutsättningarna.

Om det är badrum/ våt utrymme på andra sidan väggen. Kan du inte få in inkommande vatten slang i det utrymmet?

Skarva slangen, bila upp golvet dra in ny slang.

Lite mer jobb nu kanske men blir bättre

Räcker det inte m ngt droppskydd samt ngn läckagevarnare?
Ingen invallning räcker till vid ev (osannolikt) rörbrott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.