Är det någon som kan tipsa om en nivåvippa att styra en avloppspump till infiltrationsbädd som även har larmfunktion?

DVS: vippan behöver följande funktioner: Av, På, LARM.
Dessutom behöver den kunna driva pumpen utan relä.

Tacksam för svar/ Thor

Vill du klara dig utan relä tror jag att enklast är att ha en pump med "flytande" vippa för av och tillslag. Samt en separat larmdel för hög nivå t.ex. Då bör ju nivålarm till en sluten tank fungera.

Pumpen som sitter i brunnen har redan en nivåvippa inbyggd. Fungerar det tillförlitligt att använda denna?
För att sedan ha en enkel vippa som larm då nivån är för hög?

C
Vi har bara vippa sedan cirka 10 år, Fungerar 100 %,aldrig nåra problem...jag tar upp pumpen kanske vartannat år o spolar av den, sen mer med den igen....

OK. men är det pumpens inbyggda vippa eller en extern?
Den inbyggda har ju begränsad möjlighet att justera till och frånslag och i dagsläget går pumpen med ganska korta intervaller.

C
Det finns ingen inbyggd vippa. Det är en vippa som sitter på en kabel , kabeln är cirka 50 cm lång, genom att lossa på en klamma kan man korta av kabeln,( det är ju trångt om utrymme i fördelningsbrunnen), o på så sätt skapa utrymme för vippan att med ökande avloppsvattenmängd, vippa upp o starta pumpen. För infiltreringen är det bättre att den belastas med lite vatten i taget istället för mycket, lite beroende på längden o markens beskaffenhet där du skall infiltrera, infiltrationsledningen behöver ju tillgång till luft för ventilering. Jag kör ut cirka 30-50 liter per gång och har en markbädd som består av två ledningar bägge cirka 12 meter långa .... Du skall ha en kvalitetspump som helst är skärande, alltså inget som är köpt hos de stora gubbdagisen... min ser fortfarande ut som ny...nåja kanske inte men....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.