Har en grävd brunn som är 5,5 m djup. Bra tillgång på vatten. Pumpen sitter uppe under boningshuset kanske 20 meter upp på tomten, ca tre meter högre än där brunnen befinner sig. Nu har jag en liten idé om att lägga en svart slang på taket (ett plan, svart plåttak) skicka upp vatten från väggutkastet och vattnet ska då värmas upp av solen. Jag har ett badkar och en utedusch nedfälld i altanen. Klarar pumpen det, eller blir det stor påfrestning för den tro?
:cool:

Det är säkert inga problem.

• Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
En normal jetpump som man brukar ha till dessa brunnar klarar utan problem 20m höjdled, speciellt i ditt fall så är det inte högt flöde som behövs heller.
Dessutom agerar flödet från taket hävert när du tappar vatten, så det kommer inte vara ett problem.

Ta 2-3 50m ringar med 16mm PEM och lägg ut i parallell, så får du högre effekt på uppvärmningen.

• Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Skulle du kunna skriva detta med andra ord, som jag för står, Tackar på förhand. ;) ; "Ta 2-3 50m ringar med 16mm PEM och lägg ut i parallell"

Om du köper två rullar 16mm PEM slang, den svarta sorten, så får du större solbelyst yta och mindre vatten att värma i slangen, det går snabbare då. Lägger du dom parallellt över taket så värmer du hela volymen i slangen snabbt, ett par timmar på sin höjd. Ca 5L per slang.
Dock är risken att det blir brännvarmt om det är en strålande dag, den risken finns egentligen med alla dimensioner, det är bara tiden som skiljer.

har du tänkt koppla den direkt på duschmunstycket utan blandare?

• Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Vet inte om länken funkade som tänkt. Det är iaf en utedusch i koppar. Med utkast både uppifrån och mitt på. Hur läcker som helst.

Ah, då finns det risk för att det blir för varmt om slangen ligger utan flöde av vatten hela eftermiddagen, kan säkert komma upp 40-50c på ett svart tak.

Med 10L/min som duschen antagligen vill ha, så tömmer man slangarna på varmt vatten på 1-1.5min, sen blir det kyligt. Slangen kommer inte hinna värma vatten i den takten, möjligen någon grad eller två.
Så en enkel lösning för varmvatten för dusch är det tyvärr inte. :/

Funderar nu på att dra vatten inifrån huset ifrån ett utkast med blandare... iallafall till en början. Så får vi se, vad för idéer som ploppar upp.

corre skrev:
Ah, då finns det risk för att det blir för varmt om slangen ligger utan flöde av vatten hela eftermiddagen, kan säkert komma upp 40-50c på ett svart tak.

Med 10L/min som duschen antagligen vill ha, så tömmer man slangarna på varmt vatten på 1-1.5min, sen blir det kyligt. Slangen kommer inte hinna värma vatten i den takten, möjligen någon grad eller två.
Så en enkel lösning för varmvatten för dusch är det tyvärr inte. :/
Det blir antagligen lite bättre än så.

De flesta duschar drar endast 5 liter/min, då vanligen med vattentemperatur runt 30 grader. Därmed torde varmvattnet räcka 4-5 minuter.

• Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Om det finns en blandare inblandad ;)

• Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Det bästa är att varvtalsreglera pumpen med en VFD (frekvensomriktare). Dessa är idag billiga vid det aktuella strömuttaget, väl under 2k. De flesta har då inbyggd PID som styrs av en temperaturgivare placerad vid aktuell
plats (uttag). Då kan pumpen enkelt balansera uttaget mot en enkel vattentank el. motsv. så att tempvattnet då
räcker till ett större uttag.

Ber om ursäkt, men jag fattar inte... :/

Det har ingen relevans för dig iom att du använder ett vattenutkast.
Bara onödigt tillrörande rörigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.