Skulle idag sätta igång den pump som finns i vår grävda brunn och som stått orörd / oanvänd i lite över 1,5 år. Den krånglade givetvis och jag undrar nu om någon har något tips på vad som kan vara fel. Skall bara använda den grävda brunnen i ett halvår, sedan kommer kommunalt va att kopplas in.
Problemet:
När jag kopplar på ström står den bara och surrar. Jag har tagit isär pumpen och gjort rent den invändigt så att de rörliga delarna rör sig obehindrat.
Om jag ger pumpen lite starthjälp genom att "putta" på de rörliga delarna som snurrar så kommer pumpen igång direkt och pumpar på ordentligt.
När jag bryter strömmen och försöker starta den igen återkommer problemet och den står surrar.
Problemet:
När jag kopplar på ström står den bara och surrar. Jag har tagit isär pumpen och gjort rent den invändigt så att de rörliga delarna rör sig obehindrat.
Om jag ger pumpen lite starthjälp genom att "putta" på de rörliga delarna som snurrar så kommer pumpen igång direkt och pumpar på ordentligt.
När jag bryter strömmen och försöker starta den igen återkommer problemet och den står surrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Enfaspump? Kondensatorn har gett upp.
Problemet är nog att ta sig in i pumpen, annars är det varken dyrt eller krångligt.
Du kommer troligen behöva byta packboxar efter demonteringen, och troligen behöver du specialavdragare som klarar längden på axeln för att dra ut boxar.
Hittade ingen sprängskiss på nätet på rak arm, så det är svårt att gissa omfattningen.
Grunfos har ett par videos på tuben som kan ge en hint om ordningen på jobbet.
Hittade ingen sprängskiss på nätet på rak arm, så det är svårt att gissa omfattningen.
Grunfos har ett par videos på tuben som kan ge en hint om ordningen på jobbet.
Logga in
Skapa konto
Jag hittade lösningen... Kom på att denna gråa box fanns i stugan vi rev innan nybygget och med den verkar problemet vara löst. Förutom att elektrikern dragit fram en 3-ledare, när det behövs en 4-ledare...
Hann dessutom demontera hela pumpen i min iver. Fått ihop den igen och det är väl bara att hoppas att jag inte har förstört något väsentligt. ..
Pumpen är en 3fas motor som kopplas med in 1fas med hjälp av motorkondensator i detta fall externt monterad i låda(bra när kondingen pajar)
synd bara att elektrikern inte hade alla sakerna i sin hand när han skulle dra kabeln hoppas att det går att sätta lådan vid brunnen alt.att enkelt byta kabeln. kanske går det sätta lådan på konsoller under brunnslocket om vatten nivån är låg i brunnen året om? är tät för ytvattenoch inte stiger till locket på vår och vid regn, har sett jetpump monterad så pga. för hög sug höjd.
El lådan är kapslad
synd bara att elektrikern inte hade alla sakerna i sin hand när han skulle dra kabeln hoppas att det går att sätta lådan vid brunnen alt.att enkelt byta kabeln. kanske går det sätta lådan på konsoller under brunnslocket om vatten nivån är låg i brunnen året om? är tät för ytvattenoch inte stiger till locket på vår och vid regn, har sett jetpump monterad så pga. för hög sug höjd.
El lådan är kapslad
Jag funderar på att bygga en tät "låda"och montera kondensator-lådan däri precis utanför brunnen.
Är kondensatorer känsliga för kyla och liknande så att min tanke går i stöpet för det?
Att byta kabel går nog, men i och med att det bara är en tillfällig lösning känns det onödigt.
Så ser kondensator-lådan ut.
Är kondensatorer känsliga för kyla och liknande så att min tanke går i stöpet för det?
Att byta kabel går nog, men i och med att det bara är en tillfällig lösning känns det onödigt.
Så ser kondensator-lådan ut.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara